Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 02-07-2020 19:40

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: 15-02-2007 23:21 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 704
Lokalizacja: D29 - 110
8)


Ostatnio zmieniony 11-03-2007 12:10 przez pazuzu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 16-02-2007 15:22 
Offline

Rejestracja: 07-11-2006 21:54
Posty: 80
Lokalizacja: Tarnów
Grób Franza Kafki na cmentarzu w Zaborowie
Obrazek
Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 16-02-2007 15:56 
Offline

Rejestracja: 24-11-2006 19:28
Posty: 138
Rozmawiałem dzisiaj ze znajomą i będzie pewna modyfikacja historii ,ale za to zamiast jednego żołnierza będziemy mieli dwóch :)

Okazuje się ,że jej mama poszukiwała głównie Josefa Kafki ,którego opisałem w pierwszym poście / pod imieniem Franz/, ale także Franza Kafki, który był tego Josefa bratem przyrodnim :o. /w związku z tym rodzina była z nim mniej związana uczuciowo/.

Informacje o Franzu mieli takie ,że "zginął na froncie wschodnim w czasie jakiejś wielkiej ofensywy"

Natomiast o Josefie , to co pisałem wcześniej ,że "zginął nad Dunajcem" i jeszcze przybliżona data smierci : listopad 1914. Miał około 20 -22 lat. Rodzina posiada jego zdjęcie.

Tak więc interesujący staje się Jozef Kafka odnaleziony przez Tadeusza na cmentarzu 350 b w Nowym Sączu.
Czy są o nim dodatkowe informacje?

Zamieszczam jeszcze zdjęcie grobu Franza Kafki w Grybowie nadesłane przez Grigorija.
Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 16-02-2007 16:44 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Tak właśnie sobie grzebałem w książce J.Drogomira za tym Josefem Kafką i owszem jest taki w spisach pana Jerzego pod nr 350b/193 - Gefreiter Josef Kafka z 9 batalionu pionierów zmarły 11.05.1915 r. :?
Na marginesie jednak zauważyłem że spisy przedstawione w tejże ksiazce odnośnie N.Sącza są dla mnie wysoce niejasne.
- część 350a zawiera listę grobów ponumerowanych od 1 do 565 i ok. 90 nazwisk przypisanych do tymczasowych numerów grobów.

Plan do tej części pokazuje groby ponumerowane od 1 do 702 co daje "nadwyżkę" nad spisem części 350a w liczbie 137 grobów - nie pasującą do ok. 90 "dodanych" w tej części spisu (tych z numerami tymczsowymi grobu). No chyba że plan (ten na którym jest dzisiaj pomnik zbrojnego) nie odnosi się do części a :shock:

- część 350b spisu zawiera listę pochowanych w grobach numerowanych od 1 do ok. 710 (plus kilka z niewiadomymi numerami i jeden z pierwotnym)

- część 350c mówi o pochowanych na cmentarzu żydowskim

W teczkach dołączonych do t.III mam tylko 2 plany dotyczące N.Sącza - jeden przedstawia kwaterę na której dziś jest pomnik zbrojnego (jak rozumiem 350a), drugi plan przedstawia bliżej nieokreśloną część cmentarza parafialnego z grobami legionistów (które odpowiadają numerami grobom legionistów ze spisu w cześci 350b) zaś trzeciego planu brak (tego z cmentarza żydowskiego)

Czy oznacza to że kwatera 350b oprócz grobów legionistów kompletnie nie zachowała się ?
Czy ktoś ma 3 plan odnośnie N.Sącza w teczce dołączonej do III tomu tej książki ?
Na której kwaterze stał pomnik - ten granitowy wys. na ok. 3 m z krzyżem żelaznym wykutym na przedniej części ?

:shock: :shock:

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 01:29 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Mam w teczce to samo :x

_________________
Znajdź dom w Beskidzie: http://beskid-niski24.pl
Pomóżmy Pawłowi - rzeźbiarzowi z Beskidu Niskiego: http://draganowa.info/Galerie%20zdjec/g ... magamy.htm


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 09:22 
Offline

Rejestracja: 24-11-2006 19:28
Posty: 138
Uruloki, a skąd był ten 9 batalion pionierów?


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 10:38 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Ten batalion był akurat z Terezina i rekrutował żołnierza z terenu całego okręgu korpuśnego nr IX - Litomieżyckiego i sąsiadujących. Znaczna część terytorium tego Okręgu (północno - wschodnia) pokrywa się z Sudetami a i skład etniczny (Czechów 45%, Niemców 43% i pozostałych narodowości 12%) z 1914 roku wskazuje że Niemiec sudecki mógł w nim służyć.

A jak Tadek u ciebie z planami - masz trzeci plan dot. N.Sącza czy też wybrakowany egzemplarz III tomu "Spisu poległych", jak ja i Marek ?

Pozdrawiam genealogów (mam nadzieję lisie że nie jesteś "profesjonalnym genealogiem", wysługującym się naiwniaczkami z Forum :lol: ) - M.Łopata :wink:

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Ostatnio zmieniony 21-02-2007 19:23 przez uruloki, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 11:40 
Offline

Rejestracja: 24-11-2006 19:28
Posty: 138
Uruloki, przecież to nie pierwszy mój post na tym forum. Twoja uwaga była nie na miejscu.


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 13:32 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
A znaczki :lol: i :wink: zauważyłeś ?

Jakbym nie chciał pomóc to po prostu bym nie napisal skąd był rekrutowany P.B. 9 :idea:, tak zresztą jak znaczna część "ekspertów" którzy obserwują takie fora jak to, nie włączając się do dyskusji. Było to także ironiczne nawiązanie do tego że część "profesjonalistów" wykorzystuje internet (także fora) do zdobywania wiadomości ktore sprzedawane są potem szerokiej publiczności w formie papierowej bez podawania źródeł, oczywiście. Można o tym szerzej podyskutować, w kontekście cmentarzy jeśli ktoś będzie mial ochotę...

Niestety mimo że opublikowałeś tutaj sporo swoich postów niestety nie mogę mieć na temat ciebie określonego zdania - ponieważ nie znamy sie osobiście (i to jest właśnie ogromny minus "internetowych znajomości" - zawsze jednak można to zmienić 8) ), tak więc nie bierz uwagi z tamtego postu do do siebie. Jeśli badasz tą historię ot, tak na własny użytek ( a jak napisałem mam taką nadzieję) nie pownieneś czuć się urażony.

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 13:40 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 704
Lokalizacja: D29 - 110
8)


Ostatnio zmieniony 11-03-2007 12:06 przez pazuzu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 13:43 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Coś mnie ominęło :shock: Czyżby Członek ściął sie z Członkiem :lol: :lol: :lol: :?:

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-02-2007 15:55 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 704
Lokalizacja: D29 - 110
8)


Ostatnio zmieniony 11-03-2007 12:07 przez pazuzu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
 Tytuł:
Post: 18-02-2007 12:33 
Offline

Rejestracja: 15-02-2007 19:40
Posty: 116
Lokalizacja: Poręba Radlna
Ponieważ na cmentarzu nr. 350 byłem ponad 10 lat temu i tylko w przelocie, sam od siebie nie mogę powiedziec prawie nic.
Rozmawiałem wczoraj ponad godzinę z Drogomirem i on też niewiele dobrego o tym cmentarzu może powiedziec. Spisy poległych są oryginalne dla wszystkich trzech umownych kwater, uzupełnione spisem pochowanych od 1.11.1918 do 27.12.1918 sporządzonym przez władze polskie / spis poległych str. 249-250/.
W następnych latach też tam chowano żołnierzy.

Podział umowny na kwatery A,B,C wprowadzono ze względów technicznych, bo nikt wcześniej nie mógł przewidzec jak się rozwinie sytuacja na froncie. Nowy Sącz był wielkim szpitalem na zapleczu i tam chowano zmarłych więc cmantarz się rozrastał. Pierwsze pochówki były dokonywane na kwaterze B. Chowano zmarłych z walk bezpośrednich od września do grudnia 1914 roku i następnie dalszych zmarłych w szpitalach.
Gdy stwierdzono że miejsca jest mało utworzono kwaterę "A" a na niej pomnik rycerza, obelisk i arkady.
W grobach 1-10 wokół pomnika leży "śmietanka".
Ale do rzeczy.
1. Plany cmentarza jakie są w AP Kraków to dzieło Starostwa Nowy Sącz wykonane w niewiadomym czasie, poza tym Drogomir nie odnalazł nic.
2. Plan kwatery "B" to groby polskich legionistów na drugiej kartce , nr. 702-710. Oprócz tego wyżej grób -Kościerz Józef- z innej części cmentarza.
3. Planu kwatery "C" nie ma nikt bo leży u drukarza. Wypadł mu z papierów i nie wiedział do czego to podłączyc. W tej sprawie interweniował u Drogomira P. Bartosz z muzemu w Tarnowie.
Ten plan dotyczy nieistniejącej kwatery żydowskiej.

Cmentarz nr.350 podzielił los wielu innych założonych na cmentarzach parafialnych.

Kwatera "B"- po prawej ręce jak by się stało twarzą w twarz z rycerzem- znikneła całkowicie a wraz z nią gefrajter JOSEF KAFKA.
Gdzie teraz leży?- Pytac władz Nowego Sącza, Konserwatora Zabytków i Sanepidu.
Pozostał po niej pomnik ten granitowy z wykutym żelaznym krzyżem wśród grobów cywilnych.
Podobno jedna z dewastacji odbyła się w latach 1964-65 gdy z okolic tego pomnika wyrugowano Niemców i nie była wcale ostatnią. Pierwotna powierzchnia cmentarza to prawie 30 arów.
Kwatera "A" zachowała się w okrojonej części. Nie wiem co po niej zostało a sądząc po datach pochówków można miec zaufanie do grobów o numerach 1-298.
Będziemy tam z Drogomirem w maju, to oboje będziemy mądrzejsi bo on tez był tam bardzo dawno temu.
Jerzy poleca Pana Dudę. Jest tam na miejscu i napewno może duzo więcej powiedziec.


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-02-2007 17:50 
Offline

Rejestracja: 24-11-2006 19:28
Posty: 138
Przedstawiam Wam list od pani, która poszukiwała swojej rodziny.
Ona sama nie ma dostępu do internetu

„Serdecznie dziękuje wszystkim, którzy wzięli udział w poszukiwaniu moich wujków.
Wydaje mi się, że z danych wynika, iż Gefreiter Josef Kafka jest moim wujkiem, jeżeli wśród poległych „nad Dunajcem” nie ma drugiego Josefa Kafki. Pamiętam, że w rodzinie mówiono, że wujek zginął zaraz na początku ofensywy nad Dunajcem, a znana mi była dotychczas jedynie ofensywa w 1914 roku i dlatego też sądziłam, że musi to być listopad 1914 rok, jednakże po ponownym sprawdzeniu w podręcznikach historii ustaliłam, że były jednak dwie ofensywy, a więc data 11.05.1915 roku jest bardzo prawdopodobna. Drugim argumentem przemawiającym za tym, jest moim zdaniem to, że był on w „Pionierbataillon”. Wiem, że wujek chciał zostać inżynierem, ale ze względów finansowych pracował jako nauczyciel i przygotowywał się do studiów technicznych, według mojej wiedzy”Pionierbataillons” to wojska techniczne, a więc zgodne z jego zainteresowaniami, a Gefreiter, to chyba tez już jakiś stopień podoficerski.
Kiedy słuchałam jako dziecko rozmów o wujku, który zginął nad Dunajcem, nie przypuszczałam , że kiedyś tu zamieszkam.W latach 60-tych i 70-tych zwiedziłam bardzo duzo cmentarzy w okolicy. Według mnie byłam w Grybowie, nie jestem pewna czy w Zaborowie, ale Franza Kafki nigdzie wtedy nie znalazłam Cmentarze te były zresztą wtedy w dużo gorszym stanie. A w Nowym Sączu nie byłam, ponieważ nawet nie wiedziałam, że tam jest taki cmentarz.
Bardzo dziękuję za zdjęcia mogił Franza Kafki, oglądajac je byłam prawdziwie wzruszona. Jednakże jedno co wiem o śmierci Franza to to, że wujek Franz zginął na pewno później, przynajmniej rok po Josefie, i prawdopodobnie bardziej na wschodzie.
Jestem wszystkim Panom ogromnie wdzięczna i jeszcze raz dziękuję”
Łączę pozdrowienia.
Niemka, od 45 lat mieszkająca nad Dunajcem.


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-02-2007 19:37 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Gefreiter to niestety tylko starszy szeregowy :(
Przynajmniej ta pani będzie mogła złożyć kwiaty pod moumentalnym pomnikiem z rycerzem lub - ambitniej - pod pomnikiem na kwaterze "B" gdzie spoczywa ów Josef Kafka. Dobrze że choć pomniki się ostały - najciekawsze że jeśli nie dokonywano ekshumacji poległych to takie "zajęcia" są z punktu widzenia przepisów prawa (od 1933 r. !) nielegalne.

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl