Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 03-07-2020 13:28

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: 07-12-2006 13:25 
Offline

Rejestracja: 07-11-2006 10:59
Posty: 23
Lokalizacja: Kraków
Na stronie Cmentarza Rakowickiego pokazała się oferta przetargowa na remont kilkunastu nagrobków cm388, a także:

Nazwa obiektu: Pomnik nagrobny Alfreda Wintera.
Lokalizacja: na granicy kwatery XXIII i Kwatery Legionowej.
Wykonany ze sztucznego kamienia pomnik nagrobny w kształcie postumentu zwieńczonego czapką żołnierską i wieńcem laurowym, z tablicą z inskrypcją Alfred Winter. Zaprojektowany prawdopodobnie przez Hansa Mayra – kierownika Oddziału Grobów Wojennych.
Pomnik jest spękany oraz zabrudzony.

W ramach planowanych prac wskazane jest prawidłowe ustawienie odchylonego od pionu obiektu - ponowne osadzenie na nowym fundamencie, oraz pozostałe wyszczególnione poniżej zabiegi konserwatorskie (konserwacja zachowawcza).

Zakres prac:
Zakładane prace remontowo-konserwatorskie:
Wykonanie nowego, stabilnego fundamentu i prawidłowe ustawienie w pionie przechylonego pomnika.
Odczyszczenie powierzchni obiektu metodą piaskowania na sucho lub metodą hydrodynamiczną.
Zatrucie mikroflory.
Sklejenie spękań i uzupełnienie odpowiednim kitem mineralnym ubytków formy pomnika nagrobnego (konserwacja o charakterze zachowawczym).
Oczyszczenie granitowej tablicy i uczytelnienie liter kutych inskrypcji.
Hydrofobizacja struktury obiektu preparatem krzemoorganicznym.
Uporządkowanie otoczenia.

Mam pytanie do ekspertów zwiazane z położeniem i stanem tego pomnika. Położony, jak mi się wydaje, w sposób przypadkowy na granicy kwatery przy żywopłocie bezposrednio na ziemi - brak fundamentu, podmurówki. Za pomnikiem złozone są elementy kamienne, świadczące że całość została zdemontowana i złozona w tym miejscu. Może jest to pozostałość jakiegoś zlikwidowanego cmentarza/kwatery z okolic Krakowa?

Tak, czy inaczej trzeba iść do kancerlarii cmentarza i wyjaśnic tą sprawę, ale może ktoś cos wie na ten temat?

Kilka zdjęć:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-12-2006 16:51 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Cytuj:
Mam pytanie do ekspertów

Niestety, jak dotąd takowi - od spraw pierwszowojennych cmentarzy nie zawitali na to forum.

MSZ rzeczywiście sprawa tego nagrobka zasluguje na uwagę. Wygląda bowiem bardzo podobnie do pominika innego cmentarza - nr 399. Poza tym przejrzałem odnośne zapisy w III tomie "Polegli w Galicji Zachodniej" Jerzego Drogomira i przy nazwisku Wintera nie figuruje ani numer rzędu ani numer grobu i mocno mi się wydaje że jest on (Winter) po prostu "dopisany" do listy pochowanych tutaj na podstawie danych spisanych z nagrobka a nie na podstawie oryginalnych austriackich spisów poległych. Spróbuję w tej sprawie skontaktować z J.Drogomirem.
Bardzo ciekawe by się okazało że jest to na przykład właśnie pomnik jakiegoś zlikwidowanego cmentarza w pobliży krakowskiej twierdzy przeniesiony na Cmentarz Rakowicki np. w latach międzywojennych. Wybitnie także nie pasuje mi do koncepcji iż jest to w całości oryginalny pomnik z kwatery XXIII typowo "prywatna" tabliczka inskrypcyjna. Może się więc Darula okazać że mamy do czynienia z dwoma faktami - przeniesieniem na Cmentarz Rakowicki pomnika innego cmentarza wojennego i wmontowaniem w ów pomnik, przez rodzinę "prywatnej" tabliczki dotyczącej poległego...

Na pewno sprawa jest warta przejścia się do administracji cmentarza.

PZDR - M.Łopata

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-12-2006 17:00 
Offline

Rejestracja: 07-11-2006 10:59
Posty: 23
Lokalizacja: Kraków
Dzieki. Przypuszczałem, że ekspert zabierze głos w tej sprawie :D :wink:

Jak tylko znajde czas w przyszłym tygodniu to sprawdzę to w kancelarii cmentarnej. Ciekawe co z tego wyniknie. Przypuszczam, że mogą nic nie mieć w papierach na ten temat, ale zobaczymy.


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-12-2006 19:01 
Offline

Rejestracja: 31-08-2005 20:34
Posty: 277
Uruloki napisał:

Wygląda bowiem bardzo podobnie do pominika innego cmentarza - nr 399.

można prosić o więcej szczegółów?


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-12-2006 14:04 
Offline

Rejestracja: 16-09-2005 06:50
Posty: 1197
Lokalizacja: kolejno z: base.7g, 8g, 9g
Można:

Obrazek

Jak dla mnie górna część pomnika z cm. 399 jest podobna (pominąwszy skalę i ścięte górne krawędzie steli) do nagrobka Wintera. Nie ma chyba bardziej podobnego pomnika na cmentarzu wojennym w okolicy :?

_________________
Hasło wikipedii "Oddział Grobów Wojennych C. i K. Komendantury Wojskowej w Krakowie" stanowi częsty dla tego źródła informacji przykład pilnie pielonego za pomocą cenzury prewencyjnej prywatnego folwarku mającego uchodzić za obiektywne informacje.


Na górę
 Tytuł:
Post: 08-12-2006 17:45 
Offline

Rejestracja: 02-12-2005 15:10
Posty: 325
Lokalizacja: Krosno
Więc moim zdaniem, tak sobie dywagując, to właśnie pomnik z Prus. Powiedzmy, że np. podczaas remontu drogi, czy orzbudowy, wiele, wiele lat temu zabrano ten nagrobek, a potem przywrocono inny, wzorowany na pierwotnym. A tamten postawiono na cmentarzu rakowickim. Tylko dlaczego tak, i czy naprawde, nie wiem. Tak by mi się tylko widziało.


Na górę
 Tytuł:
Post: 10-12-2006 12:43 
Offline

Rejestracja: 31-08-2005 20:34
Posty: 277
uruloki pisze:

Jak dla mnie górna część pomnika z cm. 399 jest podobna (pominąwszy skalę i ścięte górne krawędzie steli) do nagrobka Wintera. Nie ma chyba bardziej podobnego pomnika na cmentarzu wojennym w okolicy :?


Myślałem, że jesteś w posiadaniu wiedzy sobie znanej odnoszącej sie co do zasady.
A to o czym piszesz jest raczej znane (fizyczne podobieństwo).

Mnie zastanawia fakt, iż mimo to, że w Krakowie mieścił się Oddział Grobów Wojennych to wiedza ma temat cmentarzy z XI Okręgu jest niepełna, brakuje wielu danych.
Forma cmentarzy oprócz paru wyjątków też nie powala.
Może spowodowane jest to ograniczonym zakresem działań wojennych na tym obszarze i większym skoncentrowaniu się na terenach leżących bardziej na wschód.


Na górę
 Tytuł:
Post: 12-12-2006 11:05 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 704
Lokalizacja: D29 - 110
8)

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Ostatnio zmieniony 11-03-2007 11:57 przez pazuzu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 04-03-2007 14:58 
Offline

Rejestracja: 31-08-2005 20:34
Posty: 277
Darula pisze:


Mam pytanie do ekspertów zwiazane z położeniem i stanem tego pomnika. Położony, jak mi się wydaje, w sposób przypadkowy na granicy kwatery przy żywopłocie bezposrednio na ziemi - brak fundamentu, podmurówki. Za pomnikiem złozone są elementy kamienne, świadczące że całość została zdemontowana i złozona w tym miejscu. Może jest to pozostałość jakiegoś zlikwidowanego cmentarza/kwatery z okolic Krakowa?



Ja analizując tok myślenia innego użytkownika forum, a dotyczacego odnalezienia miejsca pochówku Georga Trakla znalazłem pomnik Alfreda Wintera.
Bardzo mile jestem zaskoczony tym, że pomnik ten został solidnie odrestaurowany.
A te kamienie o których piszesz to może cześci składowe nagrobka Kpl Tit. Zgsf Stanislausa Krawczyka.


Na górę
Post: 04-03-2007 18:05 
Offline

Rejestracja: 23-10-2004 17:49
Posty: 704
Lokalizacja: D29 - 110
8)

_________________
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - nieważne, jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, narobi na szachownicę i będzie dumny z wygranej


Ostatnio zmieniony 11-03-2007 11:56 przez pazuzu, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Post: 06-03-2007 23:34 
Offline

Rejestracja: 31-08-2005 20:34
Posty: 277
pazuzu pisze:



Karol pisze:

Ja analizując tok myślenia innego użytkownika forum, a dotyczacego odnalezienia miejsca pochówku Georga Trakla znalazłem pomnik Alfreda Wintera.

i do jakich wnioskow doszedles??


No trochę się nachodziłem.
Jeśli "baza" którą przedstawiłeś jest wiarygodna to sobie znaną metodyką uwzględniająć zasadę proporcji i symetrii doszedłem do wniosku, że wspomniany pomnik znajduje sie 10 kroków od grobu Petra Venzla.

14/20=7/x ===> x=10 8)

a w konsekwencji krok od wewnętrznej strony żywopłotu.

Zgadzam się z wnioskami które przedstawiłeś.

Brawo Maciek, Brawo :!: :!: :!:

no i sorki za czekistowskie zachowanie :D


pazuzu pisze:

nie moze tylko na pewno na co zreszta wskazuje inskrypcja na tych "kamieniach". i jest to jedna z niewielu pozostalosci pierwotnej kwatery - podobnie jak pomnik Wintera. kilka dni temu do MUW wpynelo pismo ZCK, ktorym upieraja sie ze grob Wintera nie jest grobem wojennym, bo ten zmarl w szpitalu wojskowym :roll:


chociaż ten kamień dołączony do obrazka ...

czy stwierdzenie, że zmarł w szpitalu robi jakąś różnicę :?:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl