Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 25-11-2017 04:43

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 15-07-2010 20:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
"Rozmowy z Jerzym Nowosielskim" Zbigniewa Podgórca, wydawnictwo Znak, 2009
http://www.teologiapolityczna.pl/index. ... Itemid=124


Wprowadzenie

Książka ta jest próbą ukazania duchowego wizerunku artysty, skomponowanego z jego wypowiedzi. Trudno jest mnie, inspiratorowi tego przedsięwzięcia, wyrokować, czy jest to próba udana. Ocena, jak w przypadku każdej książki, należy do czytelników. Tych kilka zdań wprowadzających piszę nie tyle tytułem wytłumaczenia się z niedoskonałości samego portretu, ile po to, by wyjawić genezę i okoliczności powstania tego swoistego wizerunku artysty malarza, ułożonego z mozaiki wypowiadanych przez niego słów.

Jerzy Nowosielski należy do tych twórców, którzy rzeczywiście mają coś do powiedzenia im współczesnym. Jego zasadniczym sposobem wypowiedzi jest malarstwo. Jednakże poza tym, co komunikuje nam za pośrednictwem swojej sztuki, wiele ważnych rzeczy ma również do przekazania w porządku dyskursywnym. Nic więc dziwnego, że Rozmowy z Jerzym Nowosielskim zrodziły się z przekonania, że to, co myśli i czuje artysta, a czemu daje wyraz, mówiąc, stanowi bezcenny wprost glosariusz do jego twórczości plastycznej. Jestem bowiem najmocniej przekonany, że wyjawienie przez Nowosielskiego jego filozoficznych i teologicznych poglądów na temat otaczającego świata ułatwi odczuwanie jego sztuki. Pozwoli głębiej i serdeczniej ją przeżyć.

Portret Jerzego Nowosielskiego „słowem szkicowany”, by wciąż pozostawać w sferze porównań plastycznych, choć powstał za przyzwoleniem artysty, w jakiś sposób określony został mymi pytaniami, niejako przez nie wymuszony, jest wynikiem dialogu twórcy z dziennikarzem. Pragnę podkreślić, że starałem sięo to, by mój udział w tym dialogu był jak najdyskretniejszy. Stąd lakoniczność pytań, które w zamiarze mym inicjować miały tylko kierunki kreski w obrysie wizerunku duchowego artysty. Dopiero on sam nadawał tej kresce znamiona konturu, wyznaczając w ten sposób granice swych wypowiedzi, wypełniając następnie ten obszar treścią. Wynikiem mej indagacyjnej nieśmiałości jest też brak proporcji w rozmiarach poszczególnych wypowiedzi. Ich różnorodność rozciąga się wachlarzem od równowaSników zdań do małych traktatów. Rzadko bowiem wpadałem memu rozmówcy w słowo, starając się na ogół nie przerywać toku jego myśli, by mógł on wypowiedzieć się możliwie jak najpełniej. Nie przerywałem mu jego wywodów nawet wtedy, gdy odbiegał w nich od zakreślonego tematu rozmowy, co zaważyło na dygresyjności poszczególnych tekstów. Być może moja przesadna bojaźń przed eksponowaniem i narzucaniem swego zdania oraz zbytni pietyzm dla słów mego rozmówcy sprawiły, że sylwetka duchowa Nowosielskiego nie rysuje się zbyt wyraźnie i harmonijnie. Czyż jednak możliwy jest idealnie wyważony w proporcjach portret artysty? Ośmielam się w to wątpić, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z artystą, którego życie upływa na nieustannym poszukiwaniu kontaktu z Bogiem. Wysiłek ten podejmuje przede wszystkim za pośrednictwem sztuki, gdy zaś ubiera go w słowa, uzewnętrznia się on jako spontaniczne wyznanie zwątpień i niepokojów. Zwątpień i niepokojów, którymi dzieli się z innymi ludźmi. Nie miałem odwagi tych wynurzeń przerywać, choć zdawałem sobie sprawę z tego, że wizerunek powstały na ich tle, mocno zdeformowany, daleki będzie od konwencjonalnych proporcji portretu. Sam Nowosielski zresztą nie maluje również konwencjonalnych portretów. Dlaczegóż więc jego portret „słowem własnym stworzony” miałby przedstawiać przyjęty stereotyp wizerunkowy? Niech nam się artysta jawi takim, jakim jest w Syciu. Pełnym sprzeczności człowiekiem szukającym prawdy, któremu się wydaje, Se raz to, a raz tamto nią jest. Jeśli te cechy osobowości Nowosielskiego udało się za pośrednictwem naszych rozmów w jakiś sposób oddać, portret ten nie jest wizerunkiem chybionym(...).

Fragment rozmowy:
"- Cofnijmy się jeszcze do Pana dzieciństwa, do domu rodzinnego. W jakich tradycjach religijnych Pan się wychował?

- Mój ojciec pochodził z Łemkowszczyzny i był unitą. W Kościele unickim zawsze zauwaSalne były dwie tendencje:
okcydentalizująca i orientalizująca. Byli więc unici, którzy choć zewnętrznie podporządkowali się Kościołowi
rzymskokatolickiemu, wewnętrznie uwaSali się za prawosławnych, i byli teS unici, którzy całkowicie się
zlatynizowali, praktycznie stając się rzymskokatolikami. To rozdarcie było tragiczną sprawą dla unitów, zwłaszcza Se
wiązało się z problematyką polityczną. Mój ojciec naleSał więc do tych unitów z nazwy, którzy uwaSali się w duchu za
prawosławnych. Chodziliśmy dlatego do cerkwi prawosławnej, a nie unickiej, jeździliśmy do Poczajowa.
Wychowałem się więc w tradycji prawosławnej."

http://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazk ... wosielskim
Książka będąca zapisem spotkań dwóch niezwykłych osobowości: Jerzego Nowosielskiego - wybitnego malarza, autora wielu ikon i sakralnych polichromii, a także myśliciela i prawosławnego teologa oraz Zbigniewa Podgórca - dziennikarza, znawcy kultury rosyjskiej, świetnego tłumacza dzieł Dostojewskiego, Gogola czy Szałamowa. Tematem ich rozmów, które prowadzili ze sobą bez mała przez ćwierć wieku, są „sprawy święte”: Bóg, Kościół, sztuka, cały świat - widziany w perspektywie Wieczności. Na tom składają się dwie klasyczne już i legendarne książki - Wokół ikony oraz Mój Chrystu - uzupełnione o nigdy niepublikowane dotąd rozmowy.

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 15-07-2010 21:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Polecam powyższą książkę.
Jerzy Nowosielski w rozmowach z autorem, bywa także w Beskidzie Niskim.

pozdrawiam

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 22-02-2011 10:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Nie porozmawiam. Nie tutaj..

Zmarł Jerzy Nowosielski
Monika Małkowska 21-02-2011, ostatnia aktualizacja 21-02-2011 19:12
W poniedziałek zmarł w Krakowie Jerzy Nowosielski, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy o międzynarodowej sławie. Miał 88 lat, od dawna chorował.

Urodził się w Krakowie 7 stycznia 1923 roku z matki katoliczki i ojca unity, pochodzącego z ruskich Łemków. Wcześnie wykazywał plastyczne, a także muzyczne uzdolnienia. Początkowo pasjonował się impresjonizmem i ekspresjonizmem, potem zainteresował go kubizm. Wojna przerwała jego gimnazjalną naukę. W 1940 roku podjął naukę w Instytucie Sztuk Plastycznych, tzw. Kunstgewebeschule. Traktowany przez Niemców jak szkoła zawodowa, instytut był zakonspirowaną Akademią Sztuk Pięknych, gdzie nauczali dawni profesorowie krakowskiej uczelni.


Przyszłość widział w klasztorze

Maturę Nowosielski zdał we Lwowie, po przebyciu trzymiesięcznego kursu. Przyszłość widział wówczas w klasztorze. Prawie się to ziściło, bowiem w 1942 roku rozpoczął naukę w nowicjacie Ławry św. Jana Chrzciciela. Do klasztornych zajęć należało namalowanie ikony i Nowosielski zaczął zdobywać tę umiejętność. Dostąpił nawet zaszczytu malowania cerkwi w Bolechowie, lecz został stamtąd odesłany do Krakowa na dłuższą kurację, jakiej wymagało ostre zapalenie stawów. Choroba okazała się przełomem. Nowosielski utrzymywał, że wówczas zmienił swój światopogląd. „Przestałem być wierzący, nawróciłem się na ateizm, a potem stałem się spirytualistą” – pisał. Jak to u młodych ludzi bywa, każdy z tych stanów okazał się przejściowy.

W 1945 roku, po wojnie, Nowosielski podjął studia na krakowskiej ASP u profesora Eibischa. Został przyjęty od razu na trzeci rok. Po półtorarocznej nauce zarzucił jednak studia, czują własną odrębność, obcość wobec ustalonych na Akademii metod nauczania. Nowosielski nigdy nie malował niczego z natury, a dla studenta ASP to była podstawa edukacji!

W owym czasie działała w Krakowie towarzystwo tzw. Nowoczesnych, z którymi artysta się związał. Wystawiał wespół z kantorem Brzozowskim, Mikulskim, Skarżyńskim, lecz ciągle był niezadowolony z własnych osiągnięć.


Abstrakcja uduchowiona

Dopiero rok 1947 Nowosielski uważał za istotny w swej plastycznej biografii: „wynalazł” uduchowioną formę abstrakcji. „Od tego czasu zacząłem przeżywać stan rozdwojenia jaźni artystycznej. Z jednej strony interesowała mnie abstrakcja geometryczna, z drugiej zaś pewne elementy figuracji… Ikona uświadomiła mi, że te dwie tendencje w sztuce się nie wykluczają, a wręcz przeciwnie, w każdym dobrym obrazie muszą ze sobą współistnieć” – mówił.

Tej koncepcji sztuki Nowosielski pozostał wierny do końca. Obrazy komponował z nieskomplikowanych figur geometrycznych, z uproszczonych form pejzażowych, ze stylizowanych postaci kobiecych. Niekiedy dominowały ludzkie sylwetki; innym razem na płótnach mistrza pojawiały się wyłącznie abstrakcyjne kształty bądź tylko krajobrazy.

Nonkonformistyczna postawa rzadko kiedy pomaga karierze, a okresie socrealizmu oznaczało to skazanie się na artystyczny niebyt. W 1949 roku na Zjeździe Związków Plastyków w Nieborowie Jerzy Nowosielski wystąpił przeciwko naginaniu sztuki do politycznej idei. Zrezygnował też z udziału w wystawach, a następnie z posady w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, Przeniósł się do Łodzi, zaczął pracę jako kierownik artystyczny Państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek. Utrzymywał się głównie z polichromowania cerkwi i kościołów. Te zajęcia pomogły mu skrystalizować własny malarski styl, a jednocześnie – zrozumieć samego siebie.

Pisał o tym: „To nie była chęć naśladowania ikony. To był pewien zbieg okoliczności w mojej praktyce malarskiej, który zmusił mnie do realizacji jednoczących elementy iluzji przestrzennej przedmiotu i płaskich struktur geometrycznych. To doprowadziło mnie do pewnego typu myślenia o malarstwie, które nazwałbym myśleniem »teologicznym«”.

W 1954 roku Muzeum Narodowe w Warszawie po raz pierwszy zakupiło do swych zbiorów abstrakcyjne płótno Nowosielskiego „Dom ptaków”. Od następnego roku muzea dokonywały podobnych zakupów systematycznie – Nowosielski stawał się znany. Jego pozycja rosła, coraz więcej wystawiał w kraju i za granicą. W 1956 prezentował Polskę na Biennale w Wenecji; w 1957 roku został wykładowcą Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych; w 1959 wystawiał na Biennale w Sao Paulo; na XV-lecie PRL otrzymał nagrodę państwową II stopnia; w 1962 roku wrócił do Krakowa (do końca życia tu pozostał) i objął pracownię malarstwa na ASP. Prowadził ją przez 30 lat, do 1992 roku. W 1963 roku na wielkiej retrospektywie w warszawskiej Zachęcie pokazał 140 płócien. Pisał wówczas o nim Jerzy Stajuda: „Dziwny to ikonopis, który korzysta obficie z odkryć psychoanalizy, doświadczeń surrealizmu, nie stroni od geometrycznej abstrakcji”.


Inność prawosławia

W latach 60. artysta zaczął publikować w „Znaku” teoretyczne przemyślenia malarskie połączone z refleksją religijną. Z tych tekstów złożył później książkę „Inność prawosławia”. Zgodnie z przekonaniami, Nowosielski przez całe życie podejmował się wielu realizacji kościelnych. Jednym z najpiękniejszych jego dokonań jest kościół w Wesołej. Jego dziełem są tu Stacje Drogi Krzyżowej, sprzęty, szaty liturgiczne i cały wystrój wnętrza. Natomiast do kościoła Reformatów w Krakowie artysta wykonał, oprócz Stacji Drogi Krzyżowej, także panneau ołtarzowe. W cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Lourdes zaprojektował i wykonał polichromię; w cerkwi Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławieckim ikonostas i polichromię, w kościele w Nowych Tychach krzyż ołtarzowy.

To tylko niektóre przykłady jego dorobku w zakresie malarstwa religijnego. Innego typu monumentalnymi pracami malarza były scenografie teatralne, jak na przykład do „Antygony” Sofoklesa w reżyserii i transkrypcji Helmuta Kajzara (1982). Uczestniczył w blisko 100 wystawach indywidualnych, ponad 250 zbiorowych w Polsce i poza granicami.

Pod koniec lat 90. wraz z żoną Zofią założył fundację Nowosielskich, aby wspierać utalentowanych artystów, przyznając im stypendia i doroczne nagrody. Był wyjątkowo sprawiedliwy w ocenach. W taki sam sposób traktował ministra i robotnika. Równie nieprzejednany w artystycznych wyborach, zajmował zawsze własne stanowisko. I tak na przykład uwielbiał Bacona, Warhola zaś nazywał szmaciarzem, dodając „choć to taki sam Łemko jak ja”.

http://www.zyciewarszawy.pl/artykul/570 ... elski.html

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 25-02-2011 16:18 
Offline

Rejestracja: 08-05-2008 11:00
Posty: 850
Lokalizacja: Biała Chorwacja
http://wyborcza.pl/1,91446,9152435,Krak ... kiego.html


Na górę
Post: 25-02-2011 23:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Jeden ze skradzionych obrazów.
Poznajecie? gdzieś na Łemkowyni
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/kr ... omosc.html

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 28-02-2011 08:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Odszedł myśliciel i artysta

Pogrzeb. W cerkwi prawosławnej pod wezwaniem Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny przy ul. Szpitalnej w Krakowie, w otoczeniu ikon, które sam pisał, pożegnano Jerzego Nowosielskiego, jednego z najbardziej znanych polskich malarzy współczesnych.

Nabożeństwu w cerkwi przewodniczył biskup siemiatycki Jerzy, prawosławny ordynariusz wojskowy. Koncelebrowali je przyjaciel Jerzego Nowosielskiego, prawosławny teolog ks. dr Henryk Paprocki oraz proboszcz krakowskiej parafii prawosławnej ks. Jarosław Antosiuk. Jerzy Nowosielski spoczął w Alei Zasłużonych na cmentarzu Rakowickim.

- Był myślicielem i artystą z tej małej grupy, która maluje i pisze dla przyszłości. Jerzy Nowosielski nie został jeszcze do końca doceniony. Jest to zadanie dla przyszłych pokoleń - mówił podczas liturgii w cerkwi ks. dr Henryk Paprocki.

Ks. Paprocki wspominał ostatnie lata życia malarza, gdy był już chory, oddalił się od zgiełku życia, gdy jego dom "stawał się powoli prawdziwą pustelnią". Dodał, że po okresie młodzieńczego ateizmu Nowosielski odnalazł miejsce w kościele prawosławnym.

"Odeszła jedna z najwybitniejszych osobowości naszej kultury i polskiego prawosławia. Jego unikalny wkład w dialog ekumeniczny stanowią dzieła zdobiące zarówno cerkwie, jak i kościoły, przypominając o tysiącletniej tradycji Kościoła niepodzielonego" - napisał o Jerzym Nowosielskim prezydent Bronisław Komorowski. List odczytał podczas ceremonii pogrzebowej Tadeusz Mazowiecki.

Minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski zacytował korespondencję malarza z Tadeuszem Różewiczem. "Drogi Jurku - pisał Tadeusz Różewicz - my jesteśmy takim pokoleniem, które urodziło się na zakręcie. I tak po drodze coraz to nam coś ucieka, coś zostawiamy, ale wątpienie, to jest przecież źródło filozofii. W tym jesteśmy silni" - cytował minister.

Jerzy Nowosielski, jeden z najbardziej znanych polskich malarzy, twórca "uduchowionych abstrakcji", zmarł tydzień temu. Miał 88 lat.
http://www.dziennikpolski24.pl/pl/aktua ... tysta.html

to Wielki Człowiek

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 03-03-2011 13:03 
Offline

Rejestracja: 22-11-2009 20:33
Posty: 100
Czy jest jakiś dobry człowiek w posiadaniu nagrania wczorajszej audycji Klub Trójki? Rozmawiano o Jerzym Nowosielskim.


Na górę
Post: 03-03-2011 16:53 
Offline

Rejestracja: 19-12-2007 23:47
Posty: 1366
Lokalizacja: Jasło
maciek b. pisze:
Czy jest jakiś dobry człowiek w posiadaniu nagrania wczorajszej audycji Klub Trójki? Rozmawiano o Jerzym Nowosielskim.

Wejdź sobie na stronę Trójki i posłuchaj :P : http://www.polskieradio.pl/9/396,Klub-Trojki. Jak sobie nagrasz, to będziesz miał nagrane :wink: .

_________________
Szlaki Beskidu Niskiego i nie tylko...: http://www.beskid-niski-pogorze.pl
Konfederacja barska w regionie: http://www.beskid-niski-pogorze.pl/konf ... barska.php


Na górę
Post: 24-03-2011 21:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Między Krakowem a Poczajowem

Jerzy Nowosielski nie żyje. Zmarł w Krakowie 21 lutego. Miał 88 lat. Był profesorem. Przez ostatnie lata ciężko chorował. Był wielkim autorytetem, zwłaszcza dla nas, prawosławnych. Pozostawał artystą i myślicielem. Był najbardziej rozpoznawalnym malarzem w Polsce. Nie zabiegał o sławę. On ją miał. Nie zabiegał o przywileje. On ich nie miał. Malował obrazy i pisał ikony. Pisał eseje, bardziej o duchowości niż o ikonie, czy sztuce w ogóle. Bo duchowość zajmowała go chyba najbardziej. Ikona czy eseje były już tylko wyrazem tej pasji. Nazywano go świeckim teologiem. Każde jego słowo, obraz miały wagę, były kulturowym przekazem, głęboko zapadającym w serce. Chciał być mnichem w młodości. Był nawet nowicjuszem. Potem przeżył okres „nawrócenia” na ateizm. Cała jednak jego dojrzała twórczość była mocno związana z prawosławiem, wyrastała z niego. Nowosielski, ochrzczony w Cerkwi unickiej, przyjął prawosławie. Pozostawił po sobie wspaniałe polichromie w cerkwiach prawosławnych i unickich, w kościołach rzymskokatolickich – w Gródku, Dojlidach, Kętrzynie, we Wrocławiu w cerkwi katedralnej, Tarnowie, Tychach, Wesołej, w warszawskich Jelonkach, w cerkwi w Krakowie, w Lourdes we Francji, w Górowie Iławeckim. Dorobek plastyczny Nowosielskiego był prezentowany na około trzystu wystawach zbiorowych i ponad stu indywidualnych, w różnych miastach kraju i świata. Artysta był uhonorowany najważniejszymi nagrodami, między innymi Nagrodą Wielką ministra kultury, imienia Jana Cybisa, wieloma państwowymi. Z życia publicznego odchodził przez kilka lat, po cichu. Będzie nam bardzo brakowało tego Artysty i Myśliciela.

– Po otrzymaniu Nagrody Wielkiej, fundowanej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, powiedział Pan, że wszystko co Pan dotychczas robił było usiłowaniem wpuszczenia bakcyla prawosławia do kultury polskiej. Jest w tym jakaś przewrotność czy troska o stan polskiej kultury?
Oczywiście, że troska. Jestem Polakiem, ale troszkę Ukraińcem, troszeczkę Niemcem. Kocham ten kraj i boleję nad tym, że jest on kształtowany jednostronnie przez potrydencką mentalność rzymskokatolicką. A to jest kalectwo kultury tego narodu.
– Jest Pan, zdaje się, osamotniony w swoich zabiegach, a proponowany przez Pana bakcyl jest traktowany raczej jak wirus.
Możliwe, że jestem w całym tym interesie Konradem Wallenrodem, ale ja tkwię w kulturze polskiej, jestem jej współtwórcą. Wszystko, co piszę i robię zmierza do tego, by z prawosławiem wejść do polskiej duszy, do środka, a nie pozostawać na marginesie.
– Nurt potrydencki usidlił polską duszę?
Nurt potrydencki opanował kulturę polską od czasów kontrreformacji, usidlił wiadomość duchową i uczynił z Kościoła twierdzę zamkniętą. Ten nurt zniszczył protestantyzm i wyalienował właściwie prawosławie. Chciał prawosławie za pomocą unii czy innych zabiegów oswoić, ale oswoić do ortodoksji rzymskokalickiej, a nie katolickiej.
– Sobór trydencki miał miejsce w połowie XVI wieku. Zasadniczym jego celem było odbudowanie wpływów Kościoła katolickiego. W Polsce wiek później, po synodzie piotrkowskim, po sformułowaniu „Wyznania wiary katolickiej”, nastąpił wzrost fanatyzmu religijnego, nietolerancji wyznaniowej, prześladowania innowierców, włącznie z zabronieniem w 1668 roku odstępstwa od katolicyzmu pod karą śmierci. Działo się to jednak w zupełnie innych niż obecne granicach polskiej państwowości i wtedy, kiedy Kościół katolicki nie był Kościołem absolutnie dominującym.
– Wówczas linia, dzieląca dwie kultury – łacińską, zachodniokatolicką i bizantyńską, grecko-słowiańską, ciągnąca się od północy Europy po Bałkany, przebiegała przez sam środek Rzeczypospolitej, a raczej troszkę na zachód, tak że geograficznie większa część Polski i Litwy była po stronie Bizancjum. Tak było do rozbiorów.
– Jak więc się stało, że Kościół wschodni, po soborze brzeskim prawosławny i unicki, obecny na tak rozległych terytoriach, nie mógł się oprzeć potrydenckiemu nurtowi?
To bardzo skomplikowany proces. Postawa obronna, czy nawet wrogości wobec Bizancjum istniała w polskiej myśli dużo wcześniej. Rzymskokatolicka ekspansja na Wschód zapoczątkowana została przez Jagiełłę. To Jagiełło podczas wizyty w Przemyślu, pod naciskiem hierarchii rzymskokatolickiej, zostaje zmuszony do przekazania prawosławnej katedry Kościołowi rzymskiemu. Katolicy burzą świątynię, a każdy jej kamień wymywają w Sanie – od schizmy, po czym budują katedrę łacińską, zresztą pod tym samym co dawniej wezwaniem św. Jana Chrzciciela. Grunt więc do kolejnej fali ekspansji rzymskiego katolicyzmu na Wschód był już przygotowywany wcześniej.
– Od czasów kontrreformacji wiele się zmieniło, zwłaszcza granice państwa polskiego. Zostało w nich miejsce na Bizancjum?
– Po drugiej wojnie światowej tylko mały skrawek państwa polskiego pozostał po tej bizantyńsko-ruskiej stronie, tak że linia, o której mówiłem, biegnie tylko nieco dalej na zachód od wschodniej i południowej granicy naszego państwa.
– I na tym skrawku znalazło się nieco miejsca dla prawosławia.
– Tak. Jest tu malutkie, kulturowo bardzo ukształtowane, ale w swoisty sposób peryferyjne, polskie prawosławie. Malutki słoń żyje koło dużego słonia. Każdy osobno wykonuje kurtuazyjne gesty. I każdy z nich ma swoje granice przepuszczalności i chłonności na inne idee niż te, do których się przyzwyczaił.
– Malutki słoń, mam wrażenie, jest odbierany w Polsce jako lokalny koloryt, osobliwość etnograficzna.
– Otóż całą moją troską jest to, by prawosławie w Polsce nie funkcjonowało na zasadzie osobliwości etnograficznej czy małego domku, dobudowanego do wielkiego domu. Chcę, by bakcyl prawosławia wszedł do dużego domu i wydał w nim owoce.
– Tak jak to się stało we Francji?
Tak. Ale tam była inna sytuacja. Od czasów pobolszewickiej rosyjskiej emigracji prawosławie od razu weszło w nurt myśli filozoficznej i religijnej. Dlaczego tak się mogło stać? Bo we Francji, wśród szlachty i magnaterii, był wyższy poziom wykształcenia teologicznego niż w Polsce. Chociażby Saint-Simon, żyjący za czasów Ludwika XV, mimo że to był pan świecki, wykazuje w swoim diariuszu, omawiając sprawy religijne, głęboką wiedzę teologiczną. Albo Pascal. To był teolog całą gębą. Znajdźmy w Polsce świeckiego pana, który by miał tak głęboką wiedzę teologiczną. We Francji więc prawosławie weszło od razu w ciało przygotowane przez wysoką kulturę teologiczną świeckich, całego Kościoła francuskiego i od razu wydało swoje owoce. Nie wiem, czy w XX wieku byłaby możliwa wielka erupcja koncepcji teologicznych prawosławia, gdyby ośrodek tej myśli nie znalazł się w Paryżu.
– Może nie musi to być wiedza świeckich panów, może wystarczy pobożność narodu? A ta jest w Polsce głęboka.
Naród polski jest tradycyjnie bardzo pobożny, ale świadomość spraw religijnych jest u nas bardzo mała, jest typu kontrreformacyjnego. Kontrreformacja ukształtowała polską świadomość religijną.
– Ale jest pobożność. Czy ona nie wystarczy?
– Nie wystarczy. Ona może nie wytrzymać globalnej katastrofy laicyzacji, oznaki której zresztą już widać i u nas. I to jest problem, wspólny zresztą dla obu Kościołów w Polsce – katolickiego i prawosławnego. My, prawosławni w Polsce, ze struktury wiejskiej przekształciliśmy się w typowo miejską. Jeśli w tej chwili nie damy rady wykształcić pewnych mechanizmów rozwiniętej myśli teologicznej i filozoficznej, to w tej strukturze miejskiej zginiemy. Bo wchodzimy tam ze swoim wiejskim prawosławiem, które jest niesłychanie piękne i które wszyscy kochamy, ale ono się nie ostoi. Tak samo jak się nie ostoi rzymski katolicyzm w swojej potrydenckiej formie. Zeświecczeje wszystko. Prawosławie w Polsce musi więc rozwinąć swoją myśl, zaś katolicyzm przyjąć bakcyla prawosławia, bo nie wytrzyma katastrofy laicyzacji. O tym powinni wiedzieć wszyscy rzymscy kokatolicy, biskupi również. Kościołowi katolickiemu brakuje bowiem drugiego dna świadomości chrześcijańskiej, a tym drugim dnem jest właśnie prawosławie.
– Przebieganie przez jeden kraj dwu kultur, dwóch typów duchowości jest, według Pana, zjawiskiem interesującym czy niebezpiecznym?
– Jest to zjawisko niezmiernie interesujące, „malownicze”, pobudzające wyobraźnię, prowokujące wszelkiego rodzaju refleksje natury filozoficznej, teologicznej i kulturalnej. Ale również na płaszczyźnie politycznej, społecznej i narodowej – zjawisko groźne, obfitujące w długotrwałe, zastarzałe konflikty, uprzedzenia, nienawiść, a często i krwawe starcia. Tak było w Polsce i na Rusi, częściowo na Węgrzech i w Rumunii.
– I obecnie na Bałkanach.
Czego, niestety, jesteśmy świadkami.
– Byliśmy lepsi od innych?
– My, tu w Polsce, nie byliśmy ani lepsi, ani gorsi. Obecnie mamy to szczęście, że społeczności rzymskokatolicka i prawosławno-unicka żyją we względnym spokoju.
– Może ów względny spokój wynika z dysproporcji między dwiema społecznościami? Mały słonik nikomu nie zagraża...
– Dziś mamy zupełnie nową sytuacje, pozostał tylko ślad po tej, kiedy prawosławia i katolicyzmu było w państwie tyle samo. Dziś rzymskiego katolicyzmu jest bardzo dużo, prawosławia zaś bardzo mało.
– Boleje Pan nad tym?
W zasadzie w tej sytuacji prawosławie ma pewien komfort psychiczny, a może i duchowy. Ponieważ nie jest ono już żadną siłą społeczną, narodową czy polityczną, może pozostać tylko siłą duchową. Nikomu nie grozi, nie stwarza żadnych problemów. Ale istnieje, i na tyle realnie, że każdy, kto chce, może go „dotknąć”, może go doświadczyć, może je polubić, a niekiedy nawet pokochać. Jeśli kiedyś powiedziano, że ilość przechodzi w jakość, to w naszym wypadku mamy do czynienia ze szczególną wykładnią tego zdania. W naszej polskiej sytuacji, w odniesieniu do prawosławia, trzeba byłoby powiedzieć: mała ilość przechodzi w jakość. Nie chodzi tu nawet o jakość mniejszości – sam układ propozycji jest tu ważny. Odrobina kwasu...
– Ta odrobina kwasu pozostała jeszcze o krok od Krakowa. „Tu w górach – pisał Pan niegdyś – żyło prawdziwe i oryginalne wcielenie nieobojętnej rzeczywistości Kościoła. Po latach kataklizmu jeszcze się ono tli”. Dla Pana, jako artysty, jaką wartość ma owa rzeczywistość Kościoła prawosławnego i unickiego na Łemkowszczyźnie, bo o niej tu mowa?
– Te urocze, marginesowe miejsca i sytuacje, spotkanie się dwu kultur, dwu sfer geograficznych, dwu odmiennych światów, stwarzają wyjątkową okazję, a cenną dla każdego humanisty, przeżycia zmiany, wielkiego przejścia, autentycznej przygody, podróży z jednego zamkniętego kręgu kultury do innego.
– Łemkowszczyznę po ostatniej wojnie potraktowano brutalnie. Czy to, że tlą się tam jedynie szczątki kultury łemkowskiej stanowi, według Pana, również stratę dla kultury polskiej?
– No oczywiście. To jest kolosalna strata. Polska kultura rozwijała się jako kultura przenikania się wielu religii i wielu narodów. Tak było w czasach Polski Jagiellonów. Wtedy wytworzyły się zręby kultury polskiej. To wszystko przez terytorialne zmiany zostało od nas odcięte. Odejście Polski z obszarów ruskich stało się faktem. Pępowina z realną przeszłością historyczną, z tym bliskim „wczoraj”, została przecięta nagle i radykalnie. Ale pozostała po wojnie jeszcze ta mała reszta, ta Łemkowszczyzna, która u nas mogłaby stanowić pewną kompensatę strat, ale i ona została puszczona z dymem. To jest strata dla polskiej kultury przede wszystkim.
– Podkarpacie, był to krajobraz usiany cerkwiami.
– Tak można to określić. Kultura chrześcijaństwa wschodniego wymaga, żeby cerkwie były bardzo blisko wiernych. Znajdowały się one od siebie w odległości dwóch - trzech kilometrów.
– Do 1947 roku?
– Tak. Do Akcji Wisła. Po przesiedleniu Łemków na Ziemie Zachodnie cerkwie zostały opuszczone. Niszczały, gniły, albo były po prostu złośliwie rozwalane, po to, żeby po Łemkach zatrzeć wszelkie ślady.
– Jaką wartość, w sensie architektonicznym czy kulturowym, miały te cerkwie?
Stanowiły pewną syntezę Wschodu i Zachodu, stop kultur, organiczne przejście od barokowej architektury kościoła, głównie drewnianego, w architekturę cerkiewną. Były związane z kulturą terenu, na którym je wzniesiono. I takich cerkwi nie znajdzie się na innych terenach Polski, tych które znalazły się w granicach zaboru rosyjskiego, bo tam budowano cerkwie według urzędowych schematów przywiezionych z Petersburga. Również takich ikonostasów, poza Rusią Zakarpacką, nie ma nigdzie – ani na Bałkanach, ani w Rosji, ani na Bliskim Wschodzie. W nich znalazła miejsce synteza polskiego baroku i wyklarowanej formy ikonostasu południowej Rosji. Architektura cerkiewna na tych terenach świetnie się rozwijała.
– Część jednak cerkwi ocalała.
– Około jednej trzeciej.
– Większość z nich przetrwała jako kościoły rzymskokatolickie.
– Tak, większość z nich funkcjonuje jako kościoły. Tu trzeba oddać cześć tym światłym księżom, którzy nie pozwolili, by w tych cerkwiach cokolwiek przerabiano. I muszę powiedzieć, że tam, gdzie cerkwie uchroniono przed przeróbką, ludzie już się nauczyli je kochać, są z nich dumni, konserwują je. Niedawno rozmawiałem z księdzem staruszkiem, który zaraz po Łemkach przyszedł do Bereście. Powiedziałem mu, że dwadzieścia lat temu napisałem artykuł do „Tygodnika Powszechnego”, w którym dowodziłem, że wnętrza cerkwi można w pełni wykorzystać do kultu zachodniego. A on powiedział: „Proszę pana, za późno pan to napisał”. Ale wtedy nie wolno było tego typu tekstów publikować, bo cenzura nie pozwalała.
– Popadanie w ruinę po wojnie cerkwi na Podkarpaciu odbierał Pan już jako młody, świadomy dramatu człowiek. Ale chyba inaczej bylo z rokiem 1938 i burzeniem cerkwi na Chelmszczyźnie. Był Pan wtedy piętnastoletnim chłopcem. To dla Pana historia?
Ależ jaka historia! To była moja osobista krzywda. Osobista. Wie pani, jak w tym wieku wszystko się odbiera. Ostro. A ja byłem chłopcem, który czytał ukraińską prasę. Do domu mojego ojca przychodził jeden z trzech ukraińskich dzienników – z całymi białymi płachtami, coraz większymi. Cenzura zdejmowała kolejne teksty. Tyle Ukraińcy mogli wywalczyć, że działania cenzury były ujawnione.
– Co więc z tych białych plam Pan wyczytał?
– Były inne sposoby dojścia do informacji. I ja wiedziałem, że na przykład metropolita Dionizy z rana miał wizytację w cerkwi na Chełmszczyźnie, odprawiał w niej nabożeństwo, po czym wracał do Warszawy i po południu miał telefon, że cerkwi już nie ma, że jest zburzona.
– Teraz może inaczej by Pan to wszystko oceniał...
– A jaka może być inna ocena tego, gdy przyjechał Korpus Ochrony Pogranicza, gdy podłączono traktor do dzwonnicy i walono cerkiew. Ja przeżyłem zburzenie ikonostasu w cerkwi w Krakowie i to mi się do dzisiaj śni.
– Ma Pan na myśli cerkiew Podwyższenia św. Krzyża przy ulicy Wiślnej?
– Tak, do tej chodziłem. Wystrój i ikonostas projektował do niej Jan Matejko. Dziś jest to kościół św. Norberta, a po dawnym wystroju nie zostało śladu.
– Chodził Pan w dzieciństwie do cerkwi unickiej. Przez rodzinę, w której Pan się urodził, przebiegała niejako granica miedzy Wschodem i Zachodem. Pana matka była katoliczką, ojciec unitą. Dzieci wychowywane w Polsce w takich domach niemal w stu procentach w dojrzałym życiu ustawiają się po stronie kultury zachodniej. U Pana stało się inaczej. Wybór prawosławia był dla Pana trudnym wyborem?
– Właściwie nie, poza tym, że była to bolesna dla mnie antynomia w dzieciństwie. Wielkim pragnieniem matki było, żebym został katolikiem, ojciec ciągnął mnie w drugą stronę. Ale kiedy pierwszy raz wszedłem do cerkwi unickiej, wiedziałem, że tu jest moje miejsce. Wie pani, dziecko odbiera liturgię na sposób anielski. Byłem zafascynowany, zaczarowany nabożeństwem. Był wtedy unicki biskup przemyski – Jozafat. Intelektualnie był on okropnym unitą, natomiast liturgicznie był właściwie charyzmatykiem. To był charyzmatyk liturgiczny. Odprawiał czysto w duchu prawosławnym i miał do tego długą, siwą brodę. Mam jeszcze jego zdjęcie. Zaraz pani pokażę. A poza tym śpiew – w tej cerkwi był on na najwyższym poziomie artystycznym. Co tydzień mogłem więc brać udział w koncercie najwyższej rangi. To wszystko jakoś mnie zdeterminowało na resztę życia.
– Ile miał Pan wtedy lat?
Osiem.
– I nie miał Pan kompleksów, że chodzi Pan do cerkwi?
– Żadnych. Nie miałem żadnych obronnych reakcji, ponieważ odczuwałem wyższość kultu wschodniego nad zachodnim. I raczej tym się chwaliłem przed kolegami.
– I był Pan zapewne jedynym dzieckiem wschodniego obrządku w klasie.
– No tak. Ale nie mogę powiedzieć, żebym się spotykał z tego tytułu z jakąś wrogością. Wie pani, to wszystko zależy od postawy. Jeżeli ktoś się boi swego, jeżeli jest niepewny, jeżeli stara się ukryć, to będzie narażony na reakcje dość nieprzyjemne. Ale jeżeli inni wiedzą, że odczuwam pewną wyższość swojej pozycji, to zaraz chowają różki. Dodam, że byłem dość przemądrzałym dzieckiem i bardziej uświadomionym religijnie od swoich kolegów rzymskich katolików. Na każde więc z ich strony naiwniutkie zarzuty miałem pewnie też naiwną, ale gotową i zdecydowaną odpowiedź.
– Ale jako dziecko ochrzczone w Kościele greckokatolickim należał Pan do społeczności unickiej, katolickiej.
– Tak, ale od dziecka czułem, że coś z tą unią nie jest w porządku. Czułem, że prawdziwą moją religią jest prawosławie. Wydawało mi się jakieś bardziej autentyczne. Zresztą unici też są różni. Jedni całkowicie się zlatynizowali. Inni, choć zewnętrznie podporządkowali się Kościołowi rzymskokatolickiemu, wewnętrznie uważali się za prawosławnych. Mój ojciec należał do unitów z nazwy. Chodziliśmy więc do cerkwi prawosławnej, jeździliśmy do Poczajowa. Wychowałem się w tradycji prawosławnej.
– W rozmowie ze Zbigniewem Podgórcem przywołał Pan słowa hetmana Jana Zamojskiego, który powiedział dysydentom polskim, że połowę życia oddałby za to, żeby mieli wolność sumienia i nikt ich nie prześladował, zaś całe życie oddałby za to, żeby nawrócili się na katolicyzm. Pan, trawestując te słowa, to samo powiedział o unitach. Tyle, że Pan oddałby całe życie za to, żeby unici z powrotem stali się prawosławni. Po czterystu latach od zawarcia unii brzeskiej Kościół rzymskokatolicki „odgrzewa” sprawę unii, generalnie uważając ją za słuszne posunięcie. A Pan? Czym jest dla Pana unia?
– Unia jest dla mnie wielkim nieszczęściem. Ona niesie w sobie jakąś skazę. Mnie zresztą nie interesuje w religii polityka. A unia była aktem politycznym. Ja pragnę kontemplacji. Unia przyniosła i nadal przynosi wiele cierpień wszystkim – prawosławnym, katolikom, a także unitom. Nikt jej nie kocha. Kościół rzymskokatolicki cały czas, z dużą satysfakcją, zapędzał ją do obrządku łacińskiego, niszczył ją. Kościół prawosławny uznaje ją za rodzaj agresji na prawosławie.
– Gdzie więc jest Pana duchowa ojczyzna?
Między Krakowem a Poczajowem. O tym już mówiłem i pisałem.
– I na tym obszarze znalazło się Muzeum Ikon we Lwowie...
Zimą, na przełomie 1942 i 1943 roku, miałem możliwość penetrowania zamkniętego przez Niemców Muzeum Ikon. Znałem dyrektora Muzeum – Święcickiego. Tam po raz pierwszy zetknąłem się z prawdziwą, wielką sztuką w takim stężeniu i w takiej ilości. Wrażenie było tak silne, że tego spotkania nigdy nie zapomnę. Patrząc odczuwałem po prostu ból fizyczny, nie byłem w stanie przejść z jednej sali do drugiej. Przeżyłem przełom, czy nawet olśnienie, które zadecydowało o wyborze mojej drogi. Zobaczyłem ikony jako zjawisko odrębne i specyficzne, zjawisko, w którym doszło do idealnego stopienia elementów figuralnych i abstrakcyjnych, powierzchownych i duchowych. W ikonach odnalazłem wszystkie elementy awangardy. Ale na pytanie o ikonę odpowiedziałem już licznymi tekstami. I w dwóch słowach nie umiem o tym mówić.
– Władysław Panas powiedział o Panu: „To, co Nowosielski kiedykolwiek namalował, napisał lub powiedział, tworzy jeden wielki przekaz, jeden wielki tekst kultury rozciągnięty w czasie i ciągle rozbudowywany, ciągle tworzący się”. Skupmy się więc chociaż trochę, na ile mogą na to pozwolić ramy rozmowy, na owym tekście kultury. Gdzie Pan widzi najistotniejsze różnice między chrześcijaństwem wschodnim a zachodnim?
– Z grubsza biorąc w zachodnim chrześcijaństwie jest przewaga myśli dyskursywnej. Ona oczywiście jest i we wschodnim. Ale rdzeniem chrześcijaństwa wschodniego jest doświadczenie mistyki liturgicznej. Mówię tu o całym chrześcijaństwie wschodnim, nie tylko o Kościele zwanym formalnie prawosławnym, również o chrześcijaństwie przedchalcedońskim.
– O chrześcijaństwie wschodnim trudno się więc dowiedzieć z sympozjów czy nawet spotkań ekumenicznych?
– Tak naprawdę nie można się o nim dowiedzieć z wykładów ani z książek. Trzeba go dotknąć w żywym kontakcie osobiście. Trzeba uczestniczyć w prawosławnym nabożeństwie, na którym wytwarza się atmosfera intensywnego odbioru wartości duchowych, intelektualnych i poetyckich. A powstanie tej atmosfery jest spowodowane całym zespołem działań muzycznych i wizualnych, które składają się na prawosławne nabożeństwo.
– Czyli prawosławne nabożeństwo to jest coś w rodzaju zbiorowego wtajemniczenia?
– Tak, to są misteria, których nie ma w tradycji rzymskokatolickiej czy protestanckiej. Wielu moich znajomych chrześcijan zachodnich opowiadało mi wręcz, że w pierwszym kontakcie z nabożeństwem prawosławnym mieli wrażenie zetknięcia się z zupełnie inną religią.
– Kościoły zachodnie bardziej dostosowały się do ducha czasów, może bardziej się racjonalizowały?
– Na Zachodzie – taka była ogólna tendencja – usuwano z kultu wszystko co mogłoby się wydawać niezrozumiałe, egzotyczne. Usuwa się wiec gesty czy zachowania, które utraciły swoją bezpośrednią wymowę. W Kościele prawosławnym na odwrót, kult w ciągu wieków stale rozwijał swe formy w kierunku większej komplikacji, obrastania w symbolikę, w kierunku zachowań odmiennych od tych zwyczajnych, codziennych. Ten Kościół najmniej został dotknięty chorobą „naiwnego racjonalizmu”. Kościół prawosławny jest najbogatszy ze wszystkich wyznań chrześcijańskich w środki działania i wyrażania tajemnic przyszłego wieku.
– Odczuwa się w nim tęsknotę za innym światem, rajem?
– To tak jakby jakaś intuicja podpowiadała, że trzeba wędrować w kierunku innego Kościoła – zapomnianego, utraconego, ukrytego, niewiadomego.
– Czy ta ucieczka od „naiwnego racjonalizmu”, tęsknota za innym światem mogłaby tłumaczyć zasadniczo różny sposób traktowania historii i rzeczywistości empirycznej przez oba Kościoły?
– Kościół wschodni, moim zdaniem, nigdy nie traktował historii serio. Nie zabiegał o to, by wpływać na procesy historyczne, w stosunku do spraw państwa był bierny. Kościół zachodni natomiast towarzyszy historii i chce brać odpowiedzialność za to, co w tej historii się dzieje. Czuje historię i chce ją przekształcać. Kościół zachodni, zgodnie z koncepcją potrydencką, jest przede wszystkim instytucją, wschodni zaś, w myśli bizantyńskiej, ma być przede wszystkim Ciałem Chrystusa.
– Wróćmy do Pana podstawowej troski. Stwierdza Pan, że prawosławie i katolicyzm żyją w Polsce osobno, obok siebie. Dlaczego tak się dzieje i czy ze względów formalnych to zbliżenie jest możliwe?
Na pewno zaważył na tym tragiczny, długi okres rozbiorów. Psychika polska opancerzyła się wtedy przeciw prawosławiu. I przeciętny Polak alergicznie reaguje na wszelki z nim kontakt. Jest więc przemilczanie, brak informacji, albo fałszywa informacja. Brakuje o prawosławiu elementarnej wiedzy. Ponieważ ta ignorancja dotyka również inteligencję – zjawisko staje się groźne. Tymczasem formalnie wymiana dóbr duchowych i kulturalnych dziś, w czasach, kiedy zniesiono zakazy i kary za liturgiczne współuczestnictwo w modlitwach, stała się możliwa. Dlaczego więc żyjemy osobno?
– Groźna jest Pana zdaniem izolacja wielkich organizmów kościelnych?
Życie w izolacji przynosi zastój i skostnienie. Pokazała to historia Kościołów całego drugiego tysiąclecia, kiedy były one formalnie oddzielone i skazane tylko na siebie. Tak więc do skostnienia doszło i na Wschodzie, w Bizancjum, i na wielkich terenach prawosławia słowiańskiego. Podobnie było i na Zachodzie. Dopiero na styku dwu kultur i doświadczeń, tam, gdzie pojawia się jakiś konflikt, jakieś iskrzenie, następował rozwój żywej myśli teologicznej, filozoficznej i inwencji artystycznej. Weźmy chociażby El Greca, ten wielki malarz grecki odnalazł siebie dopiero w ultrakatolickiej Hiszpanii i tu stworzył genialną syntezę ikony bizantyjskiej z manieryzmem baroku.
– A na naszym gruncie?
– Przykładem może być tzw. malarstwo sarmackie. Portret sarmacki, sztuka długo niedoceniana i pogardzana, doczekała się teraz swojej nobilitacji, a powstała na styku ikony i malarstwa zachodniego. Inny przykład możemy wziąć z obszaru kultury muzycznej. To z Polski na Ruś Halicką przyszła polifonia rzymska, która z czasem ogarnęła nie tylko Ukrainę, ale i Rosję całą, ukształtowała tu styl śpiewu liturgicznego. Teraz, na poziomie przeciętnej katolickiej parafii w Polsce, widzę śpiew zaniedbany. I my teraz właśnie moglibyśmy się odwdzięczyć Kościołowi katolickiemu za kulturę śpiewu renesansowego, którą z Polski właśnie otrzymaliśmy, a która tu zanikła. Podobnie widzę wielką oschłość w życiu liturgicznym Kościoła katolickiego w Polsce – przeważa sucha moralistyka, etyka, zanika przekaz tajemnic wiary sposobami właściwymi dla kultu – który musi być prawdziwą sztuką, bo tylko sztuka może opowiadać o tajemnicach dla rozumu trudno dostępnych. A prawosławie jest to Słowo Boże w otoczce kultu. I świadomość tego jest w Kościele prawosławnym. Gdyby tą świadomością można było zarazić innych chrześcijan, to byłaby to wielka rzecz.
– W Polsce ta możliwość jest marnowana?
– Bardzo. To jest ten talent, który zakopujemy głęboko do ziemi. Brakuje obcowania na poziomie zwykłego doświadczenia żywej liturgii. Katolicy i prawosławni obcują ze sobą tylko na szczeblu intelektualnym – na sympozjach, konferencjach, a tam kult nie działa.
– W jednym ze swoich esejów napisał Pan, że po Europie – i po reszcie świata – chodzi widmo innej religii – hinduizmu. Inwazja trwa już od ponad 150 lat. I ta religia ofiarowuje swoją prawdę, etykę i wiedzę, swoje wielkie doświadczenie.
– Długo mnie męczyło pytanie – skoro jest takie osiągnięcie duchowe jak „Bhagawat Gita”, to co może jeszcze chrześcijaństwo dodać?
– Do tego bardzo logicznego, bardzo spójnego, wiarygodnego systemu?
– Właśnie. Ale widzi pani, może dodać. Chrystus to wyzwolenie zbiorowe. Zbawienie, a raczej wyzwolenie, w religii orientalnej jest dziełem i udziałem wyłącznie jednostki. Całą istotną pracę dla swego wyzwolenia musi ona wykonać sama. My w chrześcijaństwie mamy co innego. Mamy społeczność świętych. Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa daje początek społeczności, w której dobra duchowe, osiągnięcia duchowe jednych mogą być przenoszone na drugich. Budda może tylko współczuć, sami bowiem, według religii orientalnych, jesteśmy twórcami swego pośmiertnego losu, Chrystus natomiast jest miłością, przyszedł, żeby nas zbawić.
– A co z prądami określanymi jako New Age? One też krążą po Europie i po świecie.
– Ach, to proszę pani taka ezoteryka dla ubogich, tak bym to określił. Jeżeli gdzieś wytworzyła się pustka duchowa, to wszystko, co tam przychodzi, jest dobre, bo natura, jak wiadomo, nie znosi próżni.
– Ale jest Pan zaniepokojony kryzysem wiary.
– Może nie tyle kryzysem samej wiary w tajemnice świata, którego doświadczamy, nauka bowiem obaliła naiwny racjonalizm, ile kryzysem systemów religijnych, które powstały w łonie chrześcijaństwa. Ludzie odpowiedzialni za losy tego historycznego już chrześcijaństwa, są przerażeni. Biją na alarm. Czynią heroiczne wysiłki znalezienia nowych treści, wychodząc poza granice rzymskokatolickiej czy protestanckiej ortodoksji. Tak dzieje się na Zachodzie. Ponieważ stoimy przed wielką niewiadomą, nie wiemy co za chwilę „Duch powie Kościołowi", chciałbym, żebyśmy tu w Polsce oczekiwali na odpowiedź razem i słuchali razem.

Rozmawiała
Anna Radziukiewicz

Wywiad zamieszczony
w książce „Precz z mnichami”, Orthdruk 1995

http://www.przegladprawoslawny.pl/artic ... =2526&id=8

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 10-04-2011 20:13 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
W obronie zwierząt. Ślepota chrześcijan
http://www.przegladprawoslawny.pl/artic ... =2536&id=8

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 10-04-2011 20:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Na szlakach życia Jerzego Nowosielskiego
http://www.przegladprawoslawny.pl/artic ... =2535&id=8

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 10-04-2011 20:22 
Offline

Rejestracja: 07-02-2007 18:51
Posty: 677
„Malarstwo Nowosielskiego to malarstwo rozpięte na ramionach miłości »niebiańskiej« i miłości »ziemskiej«.
Rozdarty przez te dwie miłości malarz przypomina czasem anioła,
a czasem nietoperza wiszącego w podziemiach opuszczonej świątyni”.
Tadeusz Różewicz

Godna polecenia pozycja:
http://czytelnia.onet.pl/1,54719,0,0,0, ... wosci.html


Na górę
Post: 30-04-2011 18:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Tak, Nowosielski żyje i ma się dobrze. Zaprasza nas na swoje zajęcia. Ja idę - Tomasz Sulima.
Zapisy na kolokwium u prof. Nowosielskiego rozpoczęte.

http://www.areopag21.pl/prawoslawny_are ... ul_294.php

zajęcia rozpoczęte...

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Post: 01-06-2011 21:36 
Offline

Rejestracja: 12-05-2009 21:13
Posty: 138
Lokalizacja: Beskid Niski
I jak zwykle, znajdują się chętni do schedy...

http://wyborcza.pl/1,75248,9709107,Rodz ... kiego.html

Rodzina kwestionuje testament Nowosielskiego
sid, Kraków
2011-06-01, ostatnia aktualizacja 2011-06-01 17:31

Sąd rozstrzygnie spór o majątek po zmarłym w lutym Jerzym Nowosielskim. Rodzina wybitnego malarza zakwestionowała w sądzie testament artysty przyznający prawa do majątku krakowskiemu marszandowi Andrzejowi Starmachowi, jego przyjacielowi i opiekunowi w ostatnich latach życia

Nowosielski zmarł bezpotomnie, wcześniej zmarła jego żona i dwójka braci. Przez ostatnie lata schorowanym artystą opiekował się Starmach.

We wtorek na pierwszą rozprawę dotyczącą spadku w krakowskim sądzie przyszła wraz z dwiema swoimi siostrami Joanna Nowosielska, córka stryjecznego brata Jerzego Nowosielskiego. Mieszka w Krakowie, ma 73 lata i jest emerytowanym filologiem. Zakwestionowała spisany przed siedmioma laty testament, na podstawie którego Starmach wystąpił o nabycie spadku. - Jerzy Nowosielski nie był świadomy znaczenia swojego postępowania ani złożonego oświadczenia w formie aktu notarialnego. Wydaje mi się, że powinni się tutaj wypowiedzieć lekarze - zeznała pani Nowosielska.

- Nic nie było mi wiadome o rodzinie zmarłego, te panie widzę po raz pierwszy. Nikt nie kontaktował się ze mną podczas pogrzebów żony Jerzego Nowosielskiego ani jego samego - zeznał z kolei Starmach. Przed sądem zapewniał, że artysta, choć fizycznie już od 1999 r. podupadał na zdrowiu, to w momencie sporządzania testamentu w 2004 r. był w dobrej kondycji psychicznej. Proces może być długotrwały, bo według zeznań Joanny Nowosielskiej krąg osób spokrewnionych z artystą jest znacznie szerszy, a część z tych osób żyje w Australii i Szkocji. Sąd wezwał ich do udziału w sprawie.

_________________
Znajdź dom w Beskidzie
http://www.beskid-niski24.pl
Pomóżmy Pawłowi - rzeźbiarzowi z Beskidu Niskiego:
http://draganowa.info/Galerie%20zdjec/g ... magamy.htm


Na górę
Post: 01-06-2011 22:15 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23-02-2009 15:52
Posty: 388
Wybacz, ale Twój post jakby nie w temacie. Niczego tu nie wnosi.
A ożywienie mediów, jak wówczas kiedy skradziono obrazy Nowosielskiego. smutne..

_________________
Góry, strumienie, sioła chciały iść z Fewroniom, Klementijom.
Zostały.
Słońce poszło.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl