Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 28-03-2024 21:15

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 01-10-2018 13:07 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 2026
Lokalizacja: Rabka
Cytuj:
Starostwo powiatowe w Jaśle chce remontu drogi biegnącej przez najdziksze obszary Magurskiego Parku Narodowego. "Wyremontowana droga spowoduje nieodwracalne szkody w Magurskim Parku Narodowym" - alarmuje OKO.press Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. To właśnie tam żyją chronione wilki, rysie i niedźwiedzie

Starostwo powiatowe w Jaśle chce wyremontować drogę powiatową nr 1909R. Remont obejmie m.in. pokrycie nawierzchni asfaltem, wysypanie poboczy tłuczniem, wykarczowanie przydrożnych zakrzewień i wycięcie 57 drzew.

Nie byłoby w tym nic kontrowersyjnego, gdyby trasa na odcinku blisko 11 km nie przebiegała przez cenne przyrodniczo obszary Magurskiego Parku Narodowego. W tym przez urokliwą Dolinę Ciechani, najdzikszy obszar Beskidu Niskiego.

Starostwo może przeprowadzić remont, bo pas drogowy – i sama droga – nie znajduje się w zarządzie parku narodowego – choć biegnie przez jego obszar. Zarządzają nim władze powiatu. Ekolodzy przyznają, że remont jest potrzebny na odcinku ok. 1,5 km od obszarów chronionych, na północ od granicy Parku Narodowego, w miejscowości Krempna. Tylko tam znajdują się zabudowania mieszkalne.

Ale już modernizacja drogi na odcinku parkowym budzi najgorsze obawy obrońców przyrody.

„Remont tej drogi w sposób nieodwracalny naruszy integralność Magurskiego Parku Narodowego. Szkoda będzie tym większa, że droga przebiega przez środek tego chronionego obszaru” – mówi OKO.press Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

Aktywista podkreśla, że remont jest nie tylko szkodliwy przyrodniczo, ale nie ma uzasadnienia komunikacyjnego. W pobliżu znajduje się szersza i wygodniejsza droga wojewódzka DW 992, która dojazd do okolicznych miejscowości wydłuża tylko o ok. 3 km.

„To niczym nieuzasadnione wyrzucanie pieniędzy w błoto i zupełne niezrozumienie, w jaki sposób zarządza się terenami cennymi przyrodniczo i jak dużo korzyści można osiągnąć z dzikiej przyrody” – komentuje Ślusarczyk.


Kolorem czerwonym oznaczono kontrowersyjną drogę. Zielony obszar to Magurski Park Narodowy, jasnozielony – Natura 2000 Ostoja Magurska. Fot. Fundacja Dziedzictwo Przyrodnicze
Tu kwitnie dzika przyroda
Droga powiatowa nr 1909R biegnie z Krempnej do miejscowości Grab, przez nieistniejącą już łemkowską wieś Żydowskie. Wzdłuż tej jej części, która leży na obszarze Magurskiego Parku Narodowego oraz obszarów Natura 2000 „Ostoja Magurska” i „Beskid Niski”, rozciąga się przepiękny krajobraz. Analizy naukowe wykazały, że w jej okolicy żyje wiele chronionych gatunków zwierząt.

To tereny łowieckie i rozrodcze wilków oraz rysi. Tu swoje gawry (zimowe schronienia) budują niedźwiedzie.

Występują tu nieliczne w Polsce gatunki ptaków – orzeł przedni, bocian czarny i inne. A także rzadkie płazy: traszka grzebieniasta i kumak nizinny. Spośród bezkręgowców żyje tu niemal niespotykana nadobnica alpejska.


Ale właśnie dzięki temu, że jedyny ruch stanowią tu spacerowicze, miłośnicy przyrody, służby parkowe, rowerzyści i z rzadka wolno przejeżdżające autobusy z turystami, dzika przyroda może tu spokojnie trwać i się rozwijać.

„Maszynka do zabijania zwierząt”
To się zmieni, jeśli droga zostanie odremontowana i zwiększy się ruch samochodowy. Długie proste odcinki będą zachęcały do rozwijania znacznych prędkości. Będzie to również atrakcyjny skrót do granicy ze Słowacją.

„Po przebudowie, tj. zwiększeniu parametrów techniczno-użytkowych, droga ta stanie się maszynką do zabijania zwierząt żyjących w Magurskim Parku Narodowym” – mówi OKO.press Ślusarczyk.

Zaznacza, że na drodze będą ginąć masowo płazy i gady, małe ssaki oraz jeleniowate. A nawet tak rzadkie w Polsce wilki czy rysie.

Ślusarczyk: „Wszędzie na świecie, znając destrukcyjny wpływ dróg na przyrodę, robi się wszystko, by ich nie wprowadzać w obszary najcenniejsze przyrodniczo. Pomysł modernizacji tej drogi jest działaniem na szkodę dziedzictwa przyrodniczego Polski”.

Nie uzgodniono wycinki drzew
Powiatowy Zarząd Dróg (PZD) w Jaśle zdążył już ogłosić przetarg na remont drogi. Termin składania ofert minął 26 września 2018 roku. Przetarg jednak anulowano, bo – jak poinformował Zarząd Dróg – nie wpłynęła żadna oferta. Nie oznacza to końca planów remontowych.

OKO.press zwróciło się z pytaniami do PZD w Jaśle i Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Pytaliśmy m.in., czy planowana inwestycja przeszła ocenę oddziaływania na obszar Natura 2000, jakim jest Magurski Park Narodowy. Zarząd Dróg jeszcze nie odpowiedział. Zaś RDOŚ – poza bardzo ogólną odpowiedzią dotycząca procedury oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 – podał nam, że

nie uzgodniono związanej z planowanym remontem drogi wycinki drzew. Oględziny terenowe przeprowadzone 26 września wykazały, że w pniach trzech drzew występują dziuple. Sprawa pozostaje więc w toku.

Drogi to dla parków narodowych zabójstwo
„Niestety, w ostatnich latach obserwuję niebezpieczny trend do modernizacji dróg na obszarach chronionych” – mówi OKO.press Ślusarczyk. Przypomina, że kilka lat temu pokryto asfaltem Carską Drogę, która przebiega przez Biebrzański Park Narodowy. „Po modernizacji na tej drodze masowo giną zwierzęta” – dodaje. A „kilkanaście dni temu zaczęło się niszczenie uniwersalnej wartości Dziedzictwa Przyrodniczego UNESCO poprzez wyasfaltowanie Drogi Narewkowskiej w sercu Puszczy Białowieskiej”. Teraz taki sam scenariusz szykuje się w Magurskim Parku Narodowym.

„W parku narodowym – i w ogóle na każdym obszarze przyrodniczo chronionym – nowe, przystosowane do szybkiego ruchu samochodów drogi są najbardziej destrukcyjnym elementem. Są gorsze niż wycinki drzew, bo wycięty drzewostan z czasem się odnowi własnymi siłami. A droga powoduje nieodwracalne i trwałe zmiany w ekosystemach” – przekonuje Ślusarczyk.

Zdanie Ślusarczyka o sytuacja na Carskiej Drodze w Biebrzańskim potwierdzają słowa dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego Andrzeja Grygoruka. „Zwierzęta wpadają pod rozpędzone samochody, których kierowcy nie przestrzegają znaków ani ograniczenia prędkości” – mówił kilka miesięcy temu. Giną tam gatunki chronione, m.in wilki, bobry i zaskrońce. A także – w szczególności – łosie.


https://oko.press/to-bedzie-maszynka-do ... mu-gotowy/

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 01-10-2018 16:33 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1249
Skrótem, bo nie chce mi się, ani nie mam zbytniej możliwości się rozpisywać - stek wyolbrzymień i przekłamań (to delikatne określenie) zielonego oszołoma...


Na górę
Post: 01-10-2018 19:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2004 10:18
Posty: 288
Lokalizacja: Sanok
Ta droga to mi się tylko z jednym kojarzy, z moją starą zieloną Skodą 120L, którą w połowie lat 90 jeździliśmy do Ciechani i Grabia. Trudno w to uwierzyć, ale to była główna droga, bo na tej przez Świątkową można było koło urwać. W ostatnich latach jeździłem nią rowerem i muszę przyznać ma klimat leśnej stokówki.
Można sie zastanawiać, czy jej naprawa jest faktycznie konieczna?


Na górę
Post: 02-10-2018 07:04 
Offline

Rejestracja: 25-06-2007 07:08
Posty: 479
Lokalizacja: z Beskidu Niskiego
Wreszcie jakiś sensowny pomysł starostwa. A zielone oszołomy niech idą pilnować budowy zamku w Puszczy Noteckiej...

_________________
Kto mówi prawdę, ten niepokój wszczyna.

Cyprian Kamil Norwid


Na górę
Post: 02-10-2018 07:45 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-02-2013 23:56
Posty: 561
Lokalizacja: Galicja
Inaczej zapewne ocenią remont miejscowi, a inaczej zafascynowani Beskidem przyjezdni.

_________________
Forum "Turystycznie"
http://www.turystycznie-forum.pl


Na górę
Post: 02-10-2018 09:21 
Offline

Rejestracja: 18-12-2014 20:50
Posty: 438
beskidnik, a na co ci tam remont drogi? mi tam pasuja te dziury, mniejszy ruch.
miejscowym chwile bedzie remont pasowac, potem przestanie.
dobry powyzszy przyklad drogi przez swiatkowa - dawniej spokoj, teraz autostrada. i to bynajmniej nie z powodu miejscowych. przez zydowskie onegdaj, dopoki stary mostek stal, jezdzilem, to mi liscie po przedniej szybie smagaly. wyremontuja, zrobi sie ruch, strzyzone trawniki na poboczu i kazdy idiota bedzie tam jezdzil, bo sie da. podobnie bylo jeszcze niedawno z droga przez wierch mlynne (gorce) - pare lat wstecz jeno traktory jadace do pola tam spotykalem, siuter i galezie po szybie, od zasadnego przez brod na potoku sie jezdzilo. zrobili betonowy most, polozyli asfalt, to raz, ze miejscowi juz klna (od mlynnego nawet chwilowo ustawili se znak, ze slepa), bo na weekendy zlatuje sie cala masa durniow na rejestracjach spod opola czy innej lodzi, bo droga oczywiscie w guglach sie pojawila, na przeleczy parking jest i rowerowa autostrada w obie strony. wygoda, a co!
a sama droga, ha! - szeroka na jedno auto, stroma, ze miejscami na jedynce sie meczysz, a tu ci z gory jedzie taki idiota jakby sie scigal i pcha sie pod moje 3 tony zelastwa (zderzaki mam z 8-milimetrowej blachy). efekt - koles z pelnymi gaciami w skarpe, zawias do wymiany, a tu do domu kilkaset kilometrow. dobrze, ze w skarpe, a nie w jar po drugiej stronie, bo tylko drzewa by se od razu wystrugal na trumne. po gorach trza umic jezdzic.

aha - ekoterroryzmu nie znosze, a jak widze "instruktor sztuki przetrwania" to mnie smiech ogarnia. nawet tych bzdur nie doczytalem pobieznie rzuciwszy okiem. ot, typowa robota na czyjes zlecenie, jak i caly ten grinpis.
ale miejscowi w krempnej za rok po remoncie beda plakac.

_________________
pzdr
mazeno


Na górę
Post: 02-10-2018 10:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2004 10:18
Posty: 288
Lokalizacja: Sanok
Przez 15 lat tą drogą nikt nie jeździł, mówiono, że to wewnętrzna droga Parku i tam jest zakaz (chyba nawet były znaki) a poza tym był zerwany most. Ze 2 lata temu mostek naprawili i Gmina za Starostwem zaczęli coś działać. Jaki jest cel urządzania tej drogi to nie wiem. Dojazd do pól i działek prywatnych to raczej nie jest, bo wokół szosy leżą tereny Parku.


Na górę
Post: 02-10-2018 10:21 
Offline

Rejestracja: 18-12-2014 20:50
Posty: 438
spieprzaj spamerze od kremikow na celulit.
(to do daisy: memberlist.php?mode=viewprofile&u=10546)

wojtek - jak to nikt? ja jezdzilem ;)
zaraz sprobuje sprawdzic u siebie, kiedy zerwalo most.

z tego co widze, to gdzies kolo zimy 2010. postawili bariere (taka autostradowa) plus znak zakaz ruchu, potem dodali lancuch i drugi znak na objezdzie przez krzaki i brod. przez brod przejezdzalem raz, potem, az do nowego mostku, juz nie.

_________________
pzdr
mazeno


Na górę
Post: 02-10-2018 18:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2004 10:18
Posty: 288
Lokalizacja: Sanok
Dwa lata temu, ostatni post na stronie i pierwszy podany tam link przez mazeno:
http://beskid-niski.pl/forum/viewtopic.php?f=21&t=4485

Czyli pierwotnie mieli tam urządzać ścieżkę rowerową.


Na górę
Post: 03-10-2018 07:17 
Offline

Rejestracja: 18-12-2014 20:50
Posty: 438
a widzisz - wczoraj mialem przypomniec ten zestawik, alem znalezc nie mogl.
dzieki.

_________________
pzdr
mazeno


Na górę
Post: 03-10-2018 09:29 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 2026
Lokalizacja: Rabka
Abstrahując od ekologi, polityki. itd. To komu właściwie ta droga będzie służyć?

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 03-10-2018 10:17 
Offline

Rejestracja: 18-12-2014 20:50
Posty: 438
wykonawcy.
dobrze zarobi.

_________________
pzdr
mazeno


Na górę
Post: 03-10-2018 10:50 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 2026
Lokalizacja: Rabka
Chyba nawet nie wykonawcy, bo do pierwszego przetargu nikt się nie zgłosił.

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 05-10-2018 09:40 
Offline
Administrator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 18-09-2004 19:47
Posty: 2026
Lokalizacja: Rabka
Jest nowy przetarg.
Z przetargu wypały drzewa: http://www.przetargi.egospodarka.pl/500 ... 018_2.html

_________________
"Nasze piwo jest zdrowe".
Browar Grybow.


Na górę
Post: 05-10-2018 16:13 
Offline

Rejestracja: 20-03-2012 20:46
Posty: 27
Lokalizacja: Dębica
Ruch na tamtej trasie jest żaden lub minimalny i gdyby nie te 300 osób zamieszkujących przygraniczne wioski, ruch samochodowy mógłby się kończyć na krzyżówce do Świątkowej Wielkiej koło mostu, a z drogi korzystaliby jedynie rowerzyści i piesi. Remont wydaje się zbyteczny- na Słowację można sobie przecież pojechać przez Barwinek lub Konieczną- komuś jednak konsekwentnie zależy na zwiększaniu dostępności komunikacyjnej dla samochodów w PN. W ubiegłym roku udało się przywrócić dla "blachosmrodów" drogę przez Żydowskie http://www.wirtualnejaslo.pl/artykul/kultura/11783/. Można już więc zapomnieć o wycieczkach tą trasą na łonie natury, a leniwe d***ka będą podjeżdżać autami pod sam punkt widokowy w Ciechanii, dzięki remontowi w imię "służenia turystom oraz mieszkańcom". Tacy "turyści" zwykle też pozostawiają po sobie mnóstwo śmieci, nie dbają o środowisko i może lepiej, aby do tego parku nigdy nie wjechali?
Inna sprawa, że po takich wyremontowanych drogach łatwiej się wywozi drewno..


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 38 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl