Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 06-07-2020 09:33

Strefa czasowa UTC+01:00





Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03-01-2005 10:27 
Offline

Rejestracja: 28-12-2004 12:42
Posty: 206
Lokalizacja: Jasło
Chcę poruszyć nowy temat. Dotyczy on istnienia (albo i nie :wink: ) 21 Bawarskiego Pułku Artylerii Polowej. Pan R. Frodyma napisał w artykule do czasopisma Region Jasielski, że na cmentarzu w Łysej Górze spoczywają żołnierze 21 Bawarskiego Pułku Artylerii Polowej. Natomiast pod tematem o cmentarzach wojennych znalazł się tekst napisany przez "urulokiego" dotyczący czasopisma Region Jasielski - a dokłądniej jego strony internetowej. Napisał on tam: "najlepsze jest wyszczególnienie że pochowano na tym cmentarzu żołnierzy 21 Bawarskiego Pułku Artylerii Polowej - bowiem taki pułk w ogóle istniał" Jest tu pewna sprzeczność tych wersji. Czy ktoś może ma jakies argumenty która z tych wersji jest poprawna ? Czy taki pułk istniał czy nie ? Zapewne obie osoby piszące o tm musiały się wspierać o cos źródłowo, ale jakie jest końcowe rozstrzygnięcie ...


Na górę
 Tytuł: mea culpa
Post: 03-01-2005 12:57 
Mój błąd. W 1914 nie istniał, w 1915 istniał.
Pisałem "na szybko", mając w pamięci przeczytany niedawno schemat organizacyjny armii niemieckiej z 1914 roku.

Nie liczyłbym specjalnie że ktoś inny ci odpowie, albo poda źródła (w formie przypisu, oczywista), ja nie robię tego w internecie nigdy, niektórzy "uznani" autorzy nie robią tego także na papierze...
Gdyby w artkule o którym była mowa znajdował się przypis z odesłaniem do źródła (z podaniem strony :wink: ) nie strzelabym tak w pośpiechu.

Tyle tytułem wytłumaczenia mojego błędu.


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 16:27 
Offline

Rejestracja: 28-12-2004 12:42
Posty: 206
Lokalizacja: Jasło
Ciesze się ze to sie wyjaśniło. każdemu zdarzają się pomyłki :wink: ale na nastepny raz przemyśl nim cos napiszesz ...

Może nie tyle, że liczyłem, że ktoś mi poda dokładne źródła, ale chciałem to tak z grubsza wyjasnic bo mnie to własnie bardzo zdziwiło ze niby nie było tego pułku :shock: ale juz sie wyjasniło i jest ok :D

Pozdrawiam sympatyków BN i miasta Jasła


Na górę
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 17:06 
Cytuj:
każdemu zdarzają się pomyłki


Nie zdarzają się one tym co nic nie robią...


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 17:07 
też prawda ... :)


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 19:44 
uruloki pisze:
Cytuj:
każdemu zdarzają się pomyłki


Nie zdarzają się one tym co nic nie robią...


Ja na początek w kwestii formalno-filozoficznej. Mianowicie stwierdzenie, że ktoś nic nie robi jest pozbawione jakiegokolwiek sensu logicznego. Bowiem nawet Ci co ponoć nic nie robią, coś jednak robić muszą. Po prostu nie można nie robić nic, każda czynność jest robieniem czegoś. Proszę zauważyć, iż nawet bierne leżenie na łóżku (przez wielu uważane właśnie za nic nie robienie) jest czynnością, choćby z tego względu, że jest w nim zawarty czasownik: leżenie. Tak więc leżeć = robić coś, w tym przypadku leżeć :lol: :lol: :lol: .

A tak na poważnie, to dzięki Kamilowi z królewskiego miasta Jasła, zgłębiając ów temat znalazłem stronę internetową, gdzie wypisane są struktura i organizacja carskiej armii, jest też wiele innych ciekawych rzeczy. Oto link do tejże: http://www.armianiemiecka.tpf.pl/armia.htm

Niemniej jednak, nie znalazłem w spisie 21 Bawarskiego Pułku Artylerii Polowej. Z bawarskich pułków, który nosi miano 21-ego jest tylko ten: 21 Baw. Pułk Piech. im. Wlk. Ks. Meklemburgii-Schwerinu Fryderyka Franciszka IV. Jest jeszcze taki: 21 Pułk Artylerii Polowej ( Górnośląski ), ale nie ma w nim nazwy bawarski.
Natomiast na stronie: http://www.cmentarze.gorlice.net.pl/OkregIIcz1.htm znalazłem z kolei przy opisie cmentarza nr 22 w Jaśle, iż według spisu poległych opublikowanego przez J. Drogomira na cmentarzu tym pochowani są jednak żołnierze z 21 bawarskiego pułku artylerii.

Prośba Uruloki o głębsze wyjaśnienie tematu. Dlaczego nie umieszczono takiego pułku w spisie na stronie o armii niemieckiej, zapomniano, czy nie ma jednak takiego pułku?
Darek


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 20:03 
Oczywiście strona ta jest z opisem struktury i organizacji cesarskiej armii a nie carskiej :oops: .
Darek


Na górę
   
Post: 03-01-2005 21:46 
Cytuj:
Ja na początek w kwestii formalno-filozoficznej.


Po tym twoim wywodzie mógłbym spokojnie "olać" dalsze wyjaśnianie, na zasadzie że jak jesteś taki bystry to dowiedz się w tej materii więcej sam, jednakowoż :

Cytuj:
Dlaczego nie umieszczono takiego pułku w spisie na stronie o armii niemieckiej, zapomniano, czy nie ma jednak takiego pułku?


Odp:

Cytuj:
W 1914 nie istniał, w 1915 istniał.


A szerzej: 21 B.F.A.R. wchodził w skład utworzonej w kwietniu 1915 r. 11 Bawarskiej Brygady Piechoty. Część oddziałów tej formacji pochodziła z innych formacji (m. in. tych które masz w spisie na stronie którą podajesz - spis ten zresztą jest zerżnięty w całości ze strony niejakiego Mike'a O'Shea o armii niemieckiej - nieładnie, nieładnie a także pokazuje właśnie stan w 1914 r.) a część jak 21 B.F.A.R. to formacje nowoutworzone.

W bitwie gorlickiej 21 B.F.A.R. należał dalej do 11 Baw. Bryg. Piechoty znajdującej się w składzie 11. Bawarskiej Dywizji Piechoty , w składzie Kombinowanego Korpusu von Kneussla. Oprócz 21 B.F.A.R. w skład tego korpusu wchodziły :
3. baw. pułk piechoty, 22. bawarski pułk piechoty, 13. bawarski rezerwowy pułk piechoty, 1. szwadron 2. bawarskiego pułku szwoleżerów 4. szwadron 7. bawarskiego pułku szwoleżerów, 3. szwadron 7. westfalskiego pułku dragonów, 5. baterii 2. bawarskiego rezerwowego pułku artylerii pieszej, 21. i 19. bawarskie kompanie pionierów. 8)

Nie podaję źródła bo nie mam pewności czy właśnie nie piszę komuś przypisu do artykułu w jakimś pisemku regionalnym :lol:


Na górę
   
 Tytuł: errata
Post: 03-01-2005 21:50 
Oczywiście miało być: "21 B.F.A.R. wchodził w skład utworzonej w kwietniu 1915 r. 21. Bawarskiej Brygady Piechoty" i dalej też 21-ej zamiast 11-tej brygady.


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 03-01-2005 22:16 
Przepraszam za ten złośliwy wywód, choć prawdziwości zawartych w nim słów nie można mu odmówić. Posłuchałem twojej rady i innego tematu tegoż forum i wyluzowałem się :lol: :lol: :lol: .
Niemniej jednak dzięki że nie "olałeś" dalszych wyjaśnień i rozjaśniłeś nam w głowach o co tutaj chodzi. Wszak nie wszyscy siedzą w temacie tak mocno.

Cytuj:
spis ten zresztą jest zerżnięty w całości ze strony niejakiego Mike'a O'Shea o armii niemieckiej - nieładnie, nieładnie

Uwierz mi, że ja go nie zerżnąłem :lol: .

Cytuj:
Nie podaję źródła bo nie mam pewności czy właśnie nie piszę komuś przypisu do artykułu w jakimś pisemku regionalnym

Jeśli chodzi o mnie to nie masz się czego obawiać, ale rozumiem, nie tylko ja czytam to forum.

Pozdr Darek


Na górę
   
 Tytuł:
Post: 04-01-2005 10:38 
Offline

Rejestracja: 28-12-2004 12:42
Posty: 206
Lokalizacja: Jasło
Sorry ze nie moge byc na bieżąco na forum no ale jak tylko mam czas to staram się śledzić rozmowę. Najważniejsze, ze temat 21 B.F.A.R. został dogłębniej wyjaśniony ;) Darek Z wspomniał o cmentarzu nr 22 w Jaśle ... :evil: :evil: :evil: jest on piekną wizytówą cmentarzy wojennych na terenie Jasła (pozatym mamy jeszcze 2 inne 8) ) nie będę wchodził głębiej w ten temat ... osoby zaciekawione zapraszam i niech zobaczą ... i przy okazji warto zobaczyć inne obiekty w naszym mieście :)

Pozdrawiam miłosników BN i miasta Jasła


Na górę
 Tytuł: O purystach
Post: 05-01-2005 23:35 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Zamiast być taki wielkim i mądrym, bądź mniej tajemniczy Uru.
Stronka którą zacytował Darek ma jedną przewagę nad stoną tego Twojego Mike O'Shea (można ją znaleźć tu: http://users.hunterlink.net.au/~maampo/ ... index.html ), jest po prostu polska!
Nie widzę nic zdrożnego w przetłumaczeniu z języka angielskiego informacji (nie mających zresztą informacji o zastrzeżeniu, żadnego tam wszelkie prawa zastrzeżone) ze strony internetowej.

ps. Poza tym polski autor podał źródła tu: http://www.armianiemiecka.tpf.pl/bibliofilia.htm i wymienił stronę Mike O'Shea.


Na górę
 Tytuł: ???
Post: 06-01-2005 06:59 
do m. widu:

Cytuj:
Stronka którą zacytował Darek ma jedną przewagę nad stoną tego Twojego Mike O'Shea


Nie jest to żaden "mój" Mike O'Shea, a jego strona istniała w internecie na długo przedtem zanim powstała ta przetłumaczona. Co do podanych na tej polskiej stronie źródeł to niestety należy stwierdzić że w żadnej z tych książek nie ma tak dokładnego schematu armii niemieckiej jak na stronie O'Shea. Dla mnie angielski nie stanowi bariery w porozumiewaniu się...

Cytuj:
Nie widzę nic zdrożnego w przetłumaczeniu z języka angielskiego informacji (nie mających zresztą informacji o zastrzeżeniu, żadnego tam wszelkie prawa zastrzeżone) ze strony internetowej.


Jak zwykle twoja znajomość przepisów prawa powaliła mnie na kolana. Zanim będziesz pisał *** o zastrzeganiu czy nie zajrzyj do ustawy o ochronie praw autorskich i pokrewnych. Z niej dowiesz się jakie prawa ma autor tekstu a jakie tłumacz. Ogólnie rzecz biorąc tłumacz w żadnym przypadku nie może przypisać sobie autorstwa tłumaczonego tekstu.
Nie potrzebnie zresztą próbuję to wytłumaczyć, bo jak widać z poprzedniej wymiany poglądów nt. cmentarzy nie sądzę abyś dał się przekonać do faktów.

Nie rozumiem także po co wtrąciłeś swoje 3 grosze w temacie który został zamknięty (wszyscy dyskutanci zostali usatysfakcjonowani opowiedziami). Jeśli oczekujesz ode mnie durnej dyskusji w której po raz n-ty będę udowadniał że białe to białe lub że nie jestem wielbłądem to przeliczyłeś się.


Na górę
   
Post: 06-01-2005 10:07 
Offline

Rejestracja: 17-09-2004 09:49
Posty: 723
Spójrz w lustro.
Jak zwykle jesteś wielki i mądry.
Powtarzaj to sobie codziennie rano.

1. Nie zauważyłem aby autor polskiej strony gdziekolwiek podał informację, że jest autorem schematu.
2. Jak zwykle mylisz sieć z naszym polskim naukowym piekiełkiem - żadne zasady publikacji stron internetowych nie nakazują naukowej ścisłości w podawaniu źródeł.


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-11-2007 08:58 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09-04-2007 15:28
Posty: 262
Lokalizacja: Wrocław
Odświeżając nieco ten stary wątek dodam, że inormacje o bawarskim 21. Pułku Artylerii Polowej można znaleźć m.in. w 2 publikacjach:
- "Das Bayernbuch vom Weltkriege 1914-1918" (oprac. przez Konrada Kraffta von Dellmensingena i Friedricha Franza Feesera), Band I, Stuttgart 1930, s. 176, załącznik 5 (Das K. Bayerische Feldheer nach dem Stande vom 1. Juni 1918)
- Oskar Tile von Kalm, "Gorlice", Oldenburg-Berlin 1930, Anlage 1 [skład 11. Armii von Mackensena): --> Korpus Kombinowany --> 11 bawarska Dywizja Piechoty; jedna z jednostek składowych dywizji: "Bay. Feldart. R. 21 (6. k. Battr.)"

PS Nawiasem mówiąc 11 bawarska Dywizja Piechoty to moja ulubiona jednostka walcząca w Galicji w 1915 r. i swego czasu poświęciłem sporo wysiłku, by ściągnąć o niej materiały (kontaktowałem się w tej sprawie m.in. z dyrektorem Bayerischesarmee Museum w Inglostadt, panem dr. Ernstem Aichnerem, który okazał się bardzo pomocny i wysłał mi wiele ciekawych informacji). Od 2 lat planuję napisać artykuł o walkach Bawarów w Beskidzie Niskim w maju 1915 r. do "Magur", ale jakoś nie mogę się zebrać :roll:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl