igi pisze:
To nie jest antymins, a własnie płaszczenica, o czym świadczy hymn napisany cyrylicą na obwódce ("Błahoobraznyj Josyf...").
Na potwierdzenie tego kopiuję z psd.edu.pl/Płaszczenica w Liturgi Świętej:
Bardzo często na takich płaszczanicach umieszczane były tekst troparionu mającego bezpośredni
związek z umieszczonym przedstawieniem „W grobie ciałem, w otchłani duszą jako Bóg, w
raju zaś z łotrem, na tronie z Ojcem i Duchem byłeś Chryste, wszystko napełniający, Ty,
którego żadne słowo opisać nie może”. To samo można powiedzieć o rzadkim napisie
doksologii (wieliczanija) i najczęściej występującym troparionie „Dostojny Józef zdjąwszy z
drzewa przeczyste Ciało Twoje, całunem czystym owinął i wonnościami namaściwszy, w
nowym złożył grobie” (Błagoobraznyj Iosif...)
Też wstępnie myślałem, że to płaszczenica. Jednak po wczytaniu się w różne źródła zmieniłem zdanie. Zmyliły mnie opisy, w których anymins, wizerunek na nim Chrystusa złożonego w grobie, umiejscowienie (prestoł), porównanie do korporału, pasowały mi do tego, co zobaczyłem za ikonostasem w Owczarach.
A w słowniku ikonograficznym umieszczonym w
http://www.cerkiew-hanczowa.pl wyczytałem:
Wykonany na płótnie wizerunek Chrystusa w Grobie, służy obrzędom Wielkiego Tygodnia. Wystawiany jest w
cerkwi do adoracji, obnoszony procesyjnie wokół świątyni przed Liturgią w dzień Zmartwychwstania Pańskiego, a na
jej czas ułożony na ołtarzu za ikonostasem.- to o płaszczenicy.
A także:
Obrazy Mistycznego Ciała Pańskiego należą do podstawowej ikonografii antyminsów (tkanina zawierająca relikwię,
ułożona na prestole).
Antymins w opisie, na który wyżej namiary podałeś, też pasuje do tego płótna w Owczarach.
Nie jestem specjalistą w tym temacie. Interesuje mnie wszystko, co związane jest z Beskidem Niskim i o wszystkim co można w BN zobaczyć dużo czytam, oglądam, chcę coś wiedzieć. Tak też "wczytałem się " w płaszczenicę, w antymins, a wcześniej m.in. w mandylion.
Tym razem wczytałem się nieprecyzyjnie.