Sercu bliski Beskid Niski

Forum portalu www.beskid-niski.pl
Dzisiaj jest 18-09-2019 19:28

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Post: 14-07-2014 08:43 
Offline

Rejestracja: 13-07-2014 16:19
Posty: 23
Lokalizacja: Gorlice
Jestem "tutejsza" a dopiero niedawno odnalazłam TO miejsce.
Powyżej cmentarza 78, idąc w kierunku przysiółka Kraczonka /Kraczynka(?) wg przewodnika/ znajduje się krzyż kamienny, łaciński, prawdopodobnie autorstwa W. Graconia.
Krzyż nie jest znaczony na dostępnych mi mapach, nie ma go na mapach geoportalu, nie wspomina o nim przewodnik wyd. Rewasz, opisujący trasę cmentarną, przechodzącą opodal.
Dlaczego?

W literaturze znalazłam lokalizację wspomnianego krzyża, podawaną w książce A. Piecucha "Nad Sękówką". Informacja z roku 1998 - "krzyż rozbity, na cokole data: 1900".
Obecnie krzyż stoi, na cokole widnieje inny rok: 1903, ale to chyba ten sam.

Zaciekawiona "odkryciem" pytałam miłego tubylca, który opowiadał, że z krzyżem zwiazana jest historia. Dużo tu będzie nieścisłości, ale po kolei. Ktoś, kiedyś, obalił, rozbił wzmiankowany krzyż, gdyż przeszkadał w pracach polowych. Później, ten "ktoś", poniósł śmierć, tragiczną, rozbijając się na krzyżu /w Lipnej czy na Czarnem/.
Taka zemsta krzyża.
Krzyż postawiono na powrót.

Załączę zdjecie:
Obrazek

Widziałam gdzieś, chyba Długi z Beskidu dał na profil fb - Beskid Niski - ujęcie wspomnianego krzyża, ale drugi raz nie udało mi się go już na fejsie odszukać.

Może ktoś coś wie, dlaczego krzyż jest, a jakby go nie było? Czy to tylko błąd map? Czy ja źle szukam? Może się mylę?


Na górę
Post: 15-07-2014 07:09 
Offline

Rejestracja: 25-04-2009 07:26
Posty: 1215
ptama pisze:
Krzyż nie jest znaczony na dostępnych mi mapach, nie ma go na mapach geoportalu, nie wspomina o nim przewodnik wyd. Rewasz, opisujący trasę cmentarną, przechodzącą opodal.
Dlaczego?

Nie wszystko na mapach jest oznaczone, myslę że wiele zaskoczeń jeszcze w terenie może nas czekać. Ja byłem mocno zaskoczony jak zobaczyłem ten krzyż, nie liczyłem na żadne znalezienia na odcinku Kraczonka - cm. 78.
ptama pisze:
W literaturze znalazłam lokalizację wspomnianego krzyża, podawaną w książce A. Piecucha "Nad Sękówką". Informacja z roku 1998 - "krzyż rozbity, na cokole data: 1900".
Obecnie krzyż stoi, na cokole widnieje inny rok: 1903, ale to chyba ten sam.

Możesz zacytować opis położenia? Może jeszcze jeden krzyż się tam kryje?

ptama pisze:
Widziałam gdzieś, chyba Długi z Beskidu dał na profil fb - Beskid Niski - ujęcie wspomnianego krzyża, ale drugi raz nie udało mi się go już na fejsie odszukać.

I dlatego właśnie forum jest lepsze od FB - tu o wiele łatwiej szukać :-). Dawałem zdjęcia krzyża również tu - http://beskid-niski.pl/forum/viewtopic.php?f=10&t=6811


Na górę
Post: 15-07-2014 09:16 
Offline

Rejestracja: 13-07-2014 16:19
Posty: 23
Lokalizacja: Gorlice
Wydaje mi się, że w tej lokalizacji nie będzie innego...
Daję skan z wyżej wymienianej książki - mapka Ropicy z naniesionymi obiektami:
Obrazek
i ten fragment, dotyczący obiektu 22-25 /czyli krzyża/:
Obrazek

Czy skoro krzyż stoi, to nie powinien także trafić na mapy? Wydaje się to takie oczywiste... Dziwne...

Długi, dziękuję Ci za linka. Tak, masz rację. Tu przynajmniej są jakieś "szufladki", poukładane, posegregowane tematy, łatwiej znaleźć.
Pozdrowienia


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza Zespół Olympus.pl